Innvendig/utvendig pumpe til 450liter?

har kjøpt ett juwel vision akvarie på 450liter som det har sitti ett innvendig filter i orginalt, men det er borte nå. Har kikka litt rundt og ikke finni noen som selger innvendig filter med så stor kapasitet, men fant en utvendig på webzoo som gikk opptil 600liter til 1300kr. Noe som sikkert er greit nok.

Men etter smak og behag så synes jeg faktisk det er penere og ha ei innvendig pumpe enn dissa slangene som ligger oppi karret, så jeg heller imot innvendig hvis det finnes. kan man eventuelt ha to mindre innvendige pumper.
Har finni sånn aquaball sak som tar opptil 250liter så eventuelt to sånne? eller vil en utvendig gjøre "drittjobben" bedre?
Du skal ikke ha pumpe men filter, og da gjerne et biologisk filter. Hensikten med dette er å bryte ned ulike nitrogenforbindelser etter fiskene metabolisme. Metabolisme er et komplett sett av livsnødvendige kjemiske reaksjoner som skjer i levende celler.

Til dette trenger du et filter materiale som danner en overflate som ulike nitrogen nedbrytende bakterier kan feste seg til. Og her trenger du et filter med så stor overflate som mulig. Men siden de fleste filtermaterialer er meget porøst snakker vi heller om hvor stort volum filtrene inneholder, da en liter med godt filtermateriale inneholder noen kvadratmeter med filteroverflate, kanskje så mye som flere hundre m2/l.

Så hvis du ser på et stort innvendig filter inneholder disse kanskje 1-2 liter filtvolum, mens et utvendig filter inneholder typisk ca 6 - 7 liter filtervolum eller mere. Så med andre ord trenger du f eks 4 store innvendige filtre for å erstatte et passe stort utvendig filter til et akvarium på 400 liter.

Måte å slippe slanger osv er å borre hull slik at du får slangen ut i bunnen på akvariet og dermed direkte inn i skapet.
Pumpe
Pumpe som er beregnet for 600 liter til en pris av 1300 kroner, er det nok ei jalle pumpe. Når de oppgir for hvor mange liter, så del det på to, holder vel for akvarie på rundt 300 liter. Sats på kvalitet, kjøp deg Eheim 2080, så holder den garantert . Du tar jo slangene inn i bakkant, de blir jo ikke synbare, annet enn innsugene, er jo 2 av dem på 2080
kvalitet og sånn har jeg ikke peiling på, men det var en tetratec trur jeg den het.
men nå har jeg fått tak i akvariet med orginal juwel filter boks, og den vil jeg ikke ta vekk, men selve pumpa og filtermassen følgte ikke med, så hvor får jeg tak i selve "motoren" til juwel filterboksen?
Så kan jeg ha en utvendig i tilegg, for vil ikke ha den invendige boksen ståenes tom og tar jeg den vekk blir det styggt for det er limt bakgrunn og trur ikke jeg vil finne noe som passer inn.
Pump
webzo selger både pumpe og kasett med filter til juwel pumper
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap