Er dette grei lysrørarmatur?

Skal ha ett par lysrør inn i en hjemmebygd topp. Lurer da på om dette er korrekt armatur å gå for hos Biltema? (44780)
Og hvilke lysrør bør jeg kjøpe, tenkte kjøpe de også hos biltema da.
Kunne jeg ha tenkt meg å få svar på også.
Ikke noe i veien for å bruke en slik over et akvarium, men lysutbyttet kan ikke sammenlignes med en armatur som er "tett" uten glass foran rørene og med skikkelige reflektorer, slik som dyrere akvariearmaturer er konstruert.

Glasset foran armaturen er konstruert for å bryte lyset og kaste det i alle retninger, mens du egentlig er interessert i å få kastet mest mulig rett ned på plantene. I tillegg får du en dempingseffekt gjennom glasset.

Men som en billigløsning er det ikke noe sikkerhetsmessig problem med disse armaturene. De er ikke dobbeltisolert såvidt jeg vet, så skal du gjøre det etter boka er du nødt til å bruke jordet stikk og tilledning.

Når det er sagt har jeg brukt ip21 armaturer over akvarium selv, og fjernet glasset så de er vel å betrakte som ip00, men dette var i en åpen topp, og over dekkglass, så det var ingen fuktighet å snakke om rundt armaturene.

Når det gjelder lysrør så er det veldig begrenset hva de har på biltema ol. Ville investert i noe skikkelige lysrør fra en nettbutikk med fokus på akvarie (www.webzoo.net / www.akvamanias.no er gode norske alternativer).

Som en billigløsning til lysrør er philips 865 et greit alternativ, men dette får du nok ikke på biltema. Det billigste er å kjøpe de gjennom elektrogrossist, men det kan bli vanskelig om du ikke kjenner en elektrikker. Kanskje designbelysning.no kan hjelpe deg evt.

Hvis du ender opp med å kjøpe rør fra biltema, sørg for å få det som kalles "kald-hvitt" da det er minst dårlig av de vanlige rørene man får til normal bruk. Men anbefaler virkelig å gå for noe bedre enn det.

Håper dette var til hjelp
Nå kjenner jeg ikke til den armaturen som biltema har. Men den skulle være tett nok (IP65) til å henge rett over akvariet.

Tre ting som kan være litt problematisk som jeg kan se i farten er:

- Fysiske mål på armaturen (spesielt høyden 74mm), bredde kan være et problem også vis en ønsker flere ved siden av hverandre.

- Glasset vil dempe lyset en del, bli drittent og falme over tid. En kan ikke ta glasset og bruke uten, da er ikke armaturen lengre godjent for den tettheten som en trenger.

- Tempretur: Armaturen antar jeg vil stå inne i et "lite rom" for at det ikke bli så høy topp. Det blir varmt inne i toppen. Noe som ikke er så bra for en slik armatur. Over tid blir plasten porøs og smuldrer opp ved håntering av armaturen.


Ville heller skaffet noen skikkelige rør med riktig farge tempratur som er beregnet for akvarier. Biltema rørene på 4200 kelvin vil gi et veldigt gult (varmt) lys i akvariet. i motsetningen til et på 10000 kelvin.

Håper det ga litt svar til dere begge.

Bra lesning for min del ihvertfall.. Har ikke bruk for noe sånt enda, men kanskje en gang i fremtiden. Da er det greit å kunne noe om det!
Takk til dere begge to, nå kom svarene akkurat litt for sent i forhold til turen til biltema, så armatur og lysrør var allerede kjøpt. Når jeg kom hjem og pakket ut armaturen, ser jeg ett par av problemene dere nevner, bl.a det med glasset rundt armaturen, og at selv kald-hvit lysrør vil gi ett mistenkelig lite hvitt lys på tross av navnet. Størrelsen på armaturen er dog ikke ett problem i den kassen jeg har i dag, som er forhøyet midt på med plass til 3 av disse armaturene. Kommer nok til å bygge en ny kasse med tiden, og da vil jeg nok også gå for armaturer som er laget for å brukes til akvarium. Når den tid kommer, så er det jo mye grei info i svarene deres som kan komme til nytte.

Lyset skal foresten brukes til ett 500 liters akvare som er 150cm langt, så bredden (lengden) på armaturen er helt perfekt etter min mening. Det er også god lufting i toppen, faktisk hele lengden bak på akvariet, så ser ikke at varmen skal bli ett problem, men det vil jo vise seg når jeg får montert den på.

Toppen skal jeg foresten male/spray blank hvit inni, så regner med det vil hjelpe litt på lysmengden det også.

Igjen, takk for svar med god info!
Tilfeldig bekjentskap
© Eirik S. Ekeberg
Reklame for plussmedlemskap