Eheim 2128, sprekk i bøtta

Ja som tittelen sier, har en eheim 2128 med sprekk i bøtta... Kan det fikses? Og hvordan? Det er en sprekk som kansje har kommet av is. Sprekken er hovedsakelig i bunnen, men strekker seg ut litt på den ene siden... Noen tips om lim etc som kan brukes? Tenkte først at silikon sikkert var tingen, men er blitt litt usikker mtp at silikon jo forblir mykt...
Kjenner ikke til filteret ditt, men om bøtta fortsatt er å få taki, hadde vel det beste vært å bestille ei ny? Er det ellers ikke noe som heter no sånn som teck7? Har hørt det skal være bra. Søk og se om du finner noe på det, mulig det skrives litt anderledes
tec7 ja, kansje det. Takk for tipset Loffa. Bare å kjøpe bøtta tror jeg er ganske dyrt, for det er bøtte m/innebygd varmekolbe... Og siden bøtta er sprekt, vil jeg ikke bruke masse penger uten å vite at selver pumpa virker etc
Du kan starte pumpa selv om den ikke står i vann, så hører/ser du om den funker eller ei. Bare stopp den etter noen sekunder, så går den ikke varm.
Kampfisk
Du kan starte pumpa selv om den ikke står i vann, så hører/ser du om den funker eller ei. Bare stopp den etter noen sekunder, så går den ikke varm.


Det har jeg gjort, det var da jeg oppdaget sprekken, hehe
Hvis du er litt nevenyttig, så får du til å fikse dette. Utvid sprekken til noen millimeters bredde med en vinkelsliper, eller dremel multi eller hva du måtte ha for hånden.. Så tetter du utsiden med maskeringstape og litt stiv kartong (for å hindre flyt av neste trinn), blander opp en porsjon med polyesterplast, og så støper du i sprekken med polyester og glassfibermatte. Når dette har herdet, så sliper du det forsiktig ned til originalplasten, både inn og utvendig. Du kan så smøre akvariesilikon utapå reparasjonen, for å hindre vannet i å komme i kontakt med polyesteren. Biltema har billig og dugelig grei polyester, eller båtplast som de kanskje kaller det. Husk god utlufting eller åndedrettsvernn år du/hvis du velger denne metoden. Helsa di kommer først
Eller kjøp ny bøtte :P

Lykke til uansett valg
Vil tro at tokomponents epoxy også vil duge. Enten vanlig Araldite eller noe lignende (men da må du dekke det med akvariesilikon eller noe annet som hindrer kontakt mellom epoxyen og vannet), eller at du bruker epoxy som er godkjent for drikkevannstanker.

Epoxy sitter som ... øh, limt ... men uansett hva du bruker så er det viktig å avfette overflatene godt først. Med isopropanol, aceton, e.l. (med høy renhetsgrad).

Er forresten ikke sikker på hvor godt akvariesilikon fester på den plasten som er brukt i filterbøtta.
Takk for tips. Tror jeg vil prøve med epoxy først, da den tanken allerede har vært innom :P Ellers har vi jo ett båtstøperi her som lager glassfiberbåter, så da får jeg se om jeg kan presse naboen til å vise hvor god han er med den metoden, ehehe
Finner ikke bøtta hos noen i norge, men billigste jeg fant var vel i england til litt over 130 pund... Det er jo ikke voldsomt billig :P
Inaktiv bruker
Har tidligere prøvd meg på å lime ei bøtte uten stort hell, så jeg endte opp med å kjøpe ny. Du finner bøtta her også [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=767660&t=temartic_e&userid=NX6omNMCuZVGKXIzCQtLGxYw1JLrdcC3rZs][/URL]
Prisen blir uten tysk moms når du logger inn i tillegg kommer frakt og når du henter ut fra posten må du bet toll/moms til norge.
Takk Kjellsen, jeg fant den jeg og men jeg trodde euro var høyere i kurs enn pund, men når jeg sjekka nå så er jo pundet ca 1 krone dyrere Så da er jo det en mulighet, om jeg orker å dille med toll/moms... moms er jo 25%, så det de trekker av på prisen i tyskland legger de jo på igjen i moms, og så kommer toll i tillegg.. Tullete system, hehe
Inaktiv bruker
Ikke helt sikker men tror ikke du må bet. toll på akvariestikk, posten ordner med en forenklet inntolling som de skal ha noen kr. for, så da kan man vel regne med ca 300kr. pr.1000 lapp.
Hvit tec7...
Jeg hadde sprekk i bunnen av amtop bøtta mi... jeg tørka den skikkelig og la tec7 på innsiden av bøtta der som sprekken var. Så tok jeg å jevna ut fugen med en våt (spytt) finger. Bruk rikelig med tec 7.

Så fyller du bøtta med varmt vann og lar den stå i 2-3 timer.. så skal den være tett
Tec7 herder under vann samt er trygt å bruke i akvarier visstnok... funker her iallefall

Mulig hvit og svart tec7 er samme greia men jeg fikk anbefalt hvit så jeg bruker den.
Kommer nok til å prøve med tec7 en gang, bare for å ha testet det ut, men pr. idag er det nok ingen hast, siden jeg har fått kjøpt en brukt bøtte av en her inne (TAKK!) for en billig penge

Kommer nok tilbake til tråden med erfaringer når jeg vet. tester ut dette
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap