Ulyd fra eheim 2224

Det måtte jo selvfølgelig skje i Påska.....Har de siste dagene vært plaget av ulyd fra filteret, en slags kontinuerlig skraping/knitring. Det hjelper ikke å riste på det, heller ikke å åpne og bruke q-tips eller Eheim-fett. Det går stille en tid etter at jeg har tatt ut og satt i kontakten, men ulyden kommer tilbake hver gang. Må nok bestille ny rotor og akse. Dette filteret står i stua, derfor er det så irriterende. Nesten så jeg får lyst til å starte opp skrangle-kassa igjen(Tetratec ex-700).
Tips til midlertidig løsning mottas med takk.
PS ! Liker dårlig at Webzoo bruker tysk i reservedels-listene sine.
Heldigvis står produkt-numrene.
Jeg hadde samme problem som du med ei pumpe, pakket den inn skummgummi, bare teipet den fast
Isolerte lyden godt det. Hverfall sånn at den ikke var fullt så irriterende.
Men noe mer teknisk løsning har jeg ikke :P
Men som deg har jeg også akvariet i stua.
Takker, men jeg har ikke tilgang på noe skumgummi. Den står inni akvarie-skapet. Hadde håpet at lyden ble dempet noe bedre.......
Ulyder
hei.

eheim skal liksom være "rolls roycen" av filterpumper...men jeg vet ikke riktig...jeg har tre innvendige eheim filter...den ene har tatt kvelden og vil ikke starte...de to andre har jeg hatt de samme prblemene med slik du beskriver...veldig iriterende med den ulyden.

well...jeg plukket ut rotor og aksel...rengjorde motorhus og alle delene...deretter påførte jeg vaselin på akslingen.
de har nå vert i drift ca en måned, og er helt lydløse
håper de fortsetter med det...ellers så går de rett på dynga...

derimot har jeg bare gode erfaringer med tetratec sine filter.
(skranglekasse...som du kaller det)

jeg har 3 stk ex-1200 og 1 stk ex-700
jeg har ikke hatt noe problemer med disse, hverken når det gjelder pumpekapasitet eller ulyder.

ops...regner med og spre ild i tørt gress når jeg kritiserer eheim...men, dette er min erfaring.

jeg har også alle mine akvarier i stua

du kan prøve å rengjøre slik jeg foreslår...håper det funker...lykke til
fenwick
hei. eheim skal liksom være "rolls roycen" av filterpumper...men jeg vet ikke riktig...jeg har tre innvendige eheim filter...den ene har tatt kvelden og vil ikke starte...de to andre har jeg hatt de samme prblemene med slik du beskriver...veldig iriterende med den ulyden. well...jeg plukket ut rotor og aksel...rengjorde motorhus og alle delene...deretter påførte jeg vaselin på akslingen. de har nå vert i drift ca en måned, og er helt lydløse :-) håper de fortsetter med det...ellers så går de rett på dynga... derimot har jeg bare gode erfaringer med tetratec sine filter. (skranglekasse...som du kaller det) jeg har 3 stk ex-1200 og 1 stk ex-700 jeg har ikke hatt noe problemer med disse, hverken når det gjelder pumpekapasitet eller ulyder. ops...regner med og spre ild i tørt gress når jeg kritiserer eheim...men, dette er min erfaring. jeg har også alle mine akvarier i stua :-) du kan prøve å rengjøre slik jeg foreslår...håper det funker...lykke til


Er ikke bare Eheim som kan lage akvariumpumper
Er mange andre produsenter som kan det like godt som eheim.
Ofte til en billigere penge også.
Jeg har 1 stk eheim, 2 stk Am-top og 2 stk fluval.
Alle er utvendige bøttefilter.
Det morsomme her er at det er bare eheim pumpen som har vært litt trøbblete.

Men det er ingen tvil om at Eheim er bra pumper.
Men er desverre andre merker som er vel så bra


Jeg har prøvd med Eheim-fett(vaselin-aktig) på akselen og rundt magneten
på impelleren uten at det hjalp særlig lenge. Det er faktisk den nyeste 2224'en(13-14 mnd.) som jeg har problemer med. Den har nå vætr stille siden midnatt. Krysser fingrene, men skal likevel bestille ny impeller og akse.
Mht ex-700 virker det som jeg fikk et Mandagsfilter. Den har vært igjennom de fleste problemene jeg har lest om her på forumet : Trøbbel med bråk,
falsk luft, gummipropp, sprekker på plastslangen, o-ringer på denne og problemer med å pumpe den igang.
Men hovedgrunnen til at den ikke er i bruk, er at den ikke ville starte hver gang strømmen gikk. Var nervøs hver gang jeg reiste bort. Den gang jeg kjøpte TetraTec'en vurderte jeg Fluval 205, men gikk for 700'n fordi den
har større filtervolum og at jeg da sparte 50-60 kroner. Smart !
krysser fingrene sammen med deg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap