Tips til innvendig pumpe som ikke vibrerer?

Inaktiv bruker
Ønsker tips til kjøp av en innvendig filterpumpe til 180 liters akvarium som IKKE vibrerer /skaper vibrasjoner mot akvarieglasset. Jeg har nå et hjørnefilter av ukjent merke som virker effektivt og bra men som skaper denne duringen mot ruta til tross for sugekopper mellom. Vil fiskene ta skade av slik during?

Ønsker tips om en ok. innvendig filterpumpe og vil ikke ha utvendig igjen, kun innvendig (!) Har tidligere hatt utvendige Eheim filterpumper og dem er det så mye styr med alltid

På forhånd takk.
Vanskelig dette egentlig :p
Tror neppe fisken tar skade av dette, eller lider nevneverdig av dette. De bor jo naturlig ofte i brusende/rennende vann med mye lyder, så litt regner jeg med at de tåler.
Selv putter jeg blåfilter kuttet opp i mindre deler bak pumpene for å dempe lyden mot glasset. Hjelper, skjønt det ikke er så direkte vakkert å se på
Plussmedlem
At det er mye styr med et utvendig Eheim-filter kan jeg ikke skjønne.
Hvis du hadde hatt en Eheim 2073 så kunne du sikkert hatt dette filteret gående over et år uten noen rens.
Innvendige filtre må du rense oftere. Det blir mere styr slik jeg ser det

Du kan se på innvendige Fluval-filtre. De er stillegående (slik jeg erfarer dem).
Men til 180 liter så bør du ha to stykk av de største.
Inaktiv bruker
Jeg har hatt Eheim 2224 og ikke noe mer avansert, men hver uke måtte jeg rense slangene med slangebørste og da må man jo stoppe pumpa, ta fra hverandre alle delene og kjøre slangebørsten gjennom slanger + igjennom hullene i lokket osv + rense motoren/propellen. ( fikk brunalger i slangene, uansett hva jeg gjorde, lys eller ikke lys)

Så var det et sabla styr å få i gang pumpa igjen etterpå da siden den ikke starter automatisk og man må fylle vann i slangene, og i rørene som jo ikke er rette, dermed er det jo ikke noen enkel sak, og så suge på utløpsrøret for å få vannet igang. Jeg fikk akvarivann i munnen hver uke i et helt år:0) Tenk på alle de små ekle krypene jeg har hatt i munnen. Rart jeg har overlevd Men, jeg var faktisk mye syk også det året!

Synes ikke det er noe styr å rense innvendige filtre jeg - i forhold til de utvendige jeg har hatt er det rene drømmen!:0)


Men, uansett, er det da automatisk start på Eheim 2073? Altså, slipper man å suge på utløpsslangen for å få igang vannet?
Plussmedlem
Rensing av filter og slanger hver uke er ikke normalt
Men 2224 er nok for lite til 180 liter (hvis det var der du hadde det).

Antall fisk, fôrtyper og fôringsrutiner har også mye å si.

Med stor nok kapasitet så skal de gå svært lenge mellom hver gang åpning er nødvendig.
Jeg har bl.a. Eheim 2026 (forgjengeren til 2073) i en 80 liter. Det har gått i tre år uten rens.
Har også en 2026 i 190 liter. Det går sammen med det originale innvendige filteret (Juwel). Ca. 1,5 år mellom hver rens og slangebørsting.

Eheim Pro3-serien trenger du ikke å suge igang.
Inaktiv bruker
Jeg hadde disse i andre karr, har hatt to stk Eheim 2224 og en Eheim 2222 og samme problem på alle tre, i ulike karr, det var fra 43 liter til 150 liters karr. Og samme problem om jeg hadde få fisk eller mange osv. Selv når jeg kun hadde en kampfisk i 43 liters og ikke andre fisk der så hadde jeg samme problemet :0) Holdt på å legge ned hele hobbyen pga de pumpene - så solgte jeg dem og fikk endelig gleden tilbake.

Har ikke brunalger i de pumpene jeg har nå - innvendige pumper + jeg bruker Eheim Liberty 2042 hangon filterpumpe på 43 liters nå. Veldig LETTVINT!
Inaktiv bruker
Men, du svarte ikke på det jeg lurte på angående om pumpa kan settes i gang automatisk etter rens av slangene, eller om det er samme styr med alle Eheimpumpene?
Har selv en nesten lydløs Am-top 3336 som jeg renser kun en gang i året.
Eneste grunnen til å åpne den hver 3. uke er for å hente ut Kuhlii-ålene som absolutt VIL bo nedi der og inni motoren.
Utvendige filter opplever jeg som mye lettere, selv om det er litt jobb hver gang de skal åpnes, skrus fra hverandre, styre med slanger og motoren, og så suge igang igjen
Men mye lettere alt i alt!
Inaktiv bruker
Ok så "automatisk" betyr at man kan rense slangene og sette dem på plass og så bare trykke på en knapp så starter pumpa, uten å fylle vann i slangene osv Jeg så på linken men ble ikke så mye klokere av den, desverre

Men, uansett så er det ikke noe som frister til å prøve igjen, utvendig filter, ikke før jeg er helt sikker på at slangene kun må renses en gang hver 6e mnd -maks :O)

Har grått mine tårer i frustrasjoner over slikt tidligere, ja virkelig nesten sammenbrudd har jeg hatt pga det styret
Plussmedlem
Den har "self priming". Den fyller seg selv med vann når du pumper/trykker ned knappen (som er vist på brosjyren) noen ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap