Hva er beste innvendige filterpumpe til 200 l?

Inaktiv bruker
Jeg skal kjøpe en ny innvendig filterpumpe og lurer på hvilken type som er den beste og selvsagt også mest best filterkapasitet. Har vurdert feks Fluval U4 og Eheim biopower. Filterpumpa skal altså gå i et 200 liters akvarium enten som eneste pumpe eller eventuelt om jeg skal ha to innvendige (vil ikke ha utvendig filterpumpe) Fiskene som skal gå i dette akvariet er scalare og regnbuefisk.
Jeg kan på det varmeste anbefale fluval U4.
Den går så stille at du må legge øret inntil glasset for å høre den.
Den har også suveren filtrering og filterkapasitet uten at modifikasjoner må til.
U serien har også biomax filtrering.
Jeg har både U3 og U4.
Begge disse pumpene er de beste innvendige jeg har hatt.
Jeg har hatt de "gammle" Fluval 3 og 4, Eheim (eldre modell), Am-top (styr unna innvendinge am-top pumper, men am-top utvendige pumper er veldig bra), og tetratec.
Alle disse er innvendige pumper.
Fluval sin U serie hever seg godt over alle disse.
Ikke hørt noe negativt om de enda.
Er vel noen her som har hatt problemer med at "dusj" dysene tetter seg ved hard belasting.
Det har ikke jeg opplevd enda, selv med hard belastning og snart 1 år i drift.
Selv om det skulle gå tett, trenger du ikke å ta pumpen ut engang for å rengjøre filterene eller røret som noen har opplevd tetter seg, veldig enkel og rengjøre.

Nå skryter jeg fluval opp i skyene, men det fortjener de med U serien.

Plussmedlem
U4 er for lite til 200 liter.
Selv Hagen sier at det passer til 130 - 240 liter.
Og det er jo ikke noe overraskende at man skal ta slike anbefalinger med en klype salt. Nedre del av anbefalingen til Hagen er nok mere korrekt enn 240 liter.

Geiren:
Du har vel ikke U4 aleine i 200 liter? Ser at du i tillegg kjører et Eheim utvendig i en 160 liter.
Inaktiv bruker
Takk for svar Da blir det kanskje Fluval U4 selv om jeg innbiller meg at Eheim biopower har bedre filterkapasitet (?) Ser jo ut som om det omtrent bare er plass til plastbeholderne i Fluvalpumpene

Men, angående om det passer som eneste pumpe til en 200 liter feks. Har ikke dette noe med hvor stor belastning på karret man har? Om man feks har veldig få fisker og foretar ofte vannbytter (?) så skulle man tro man ikke trengte like bra filterkapasitet som om man har mange fisk og bytter vann sjelden.

Men, man vil selvsagt ha det beste for fiskene og det som er mest lettvint, og selv om jeg skifter 30% vann både 1 og 2 ganger i uken så er det jo ikke akkurat det morsomste jeg vet selv om jeg nå endelig har fått vannslange fra kjøkkenkrana og ut i stuen

Jeg ser at de selger disse filterpumpene mye rimeligere på feks aquaristic.net
(Eheim biopower har dem) Hvis jeg skal kjøpe Fluval U4, har dere noe forslag til et sted som selger disse rimeligere enn i Norge? Jeg har gode erfaringer fra aquaristic.net og har hittils sluppet å betale moms/toll på noe jeg har bestilt derfra og pakken blir alltid levert rett på døren, derfor tenkte jeg helst bestille derfra, men dem har ikke Fluval-serien.
Plussmedlem
Eheim har omtrent samme kapasitet (ifølge Eheim).
Eheim Biopower 240 skal passe til 160 - 240 liter.

Belastningen på karet har mye å si, men det er bestandig fornuftig å dimensjonere for større belastning. Rensing av filter er ikke akkurat det mest festlige med hobbyen.
Du skreiv jo i en annen tråd at du holdt på å legge ned hele hobbyen p.g.a. problemer med andre filtre. Synd hvis noe slikt skulle skje igjen.
Inaktiv bruker
Takk for gode råd Loomis Ja, jeg har faktisk prøvd å legge ned hobbyen x antall ganger, men jeg tror jeg er akvaholiker :O) Det nytter visst ikke å slutte!
Loomis
Geiren: Du har vel ikke U4 aleine i 200 liter? Ser at du i tillegg kjører et Eheim utvendig i en 160 liter.


Nei, jeg kjører U3 sammen med eheim utvendig i 160L.
Grunnen til at jeg har U3 i 160L er for og få ekstra sirkulasjon til mallene som er der.
U4 går i 540L kar som ekstra sirkulasjon og litt ekstra filtrering.
I 540L karet har jeg Am top 3338 utvendig og fluval 405 utvendig i tillegg.
Det karet har stor belastning med relativt mange store fisker.
Fòres med div frossentfòr titt og ofte.

Ble ganske overrasket over hvor god sirkulasjon U4 pumpen ga i 540L
Skulle bare prøve den egentlig, men den har blitt stående i 540 literen.

En U4 pumpe i 200L går fint.
Men kommer selfølgelig ann på belastning.
Har du en stim med neontetra trenger du ikke rare filteret.
Har du mange store fisker må mer filtrering til.

Jeg mener hvertfall at U4 går bra i 200L.
En kamerat kjører U4 alene i 200L uten problemer, middels belastning, har vel vært opprativt i litt over 1 år det akvariumet. Er selskapsakvarium med en salig blanding av fisk.






Inaktiv bruker
Vil U4 gi for sterk strøm i et akvarium med scalare? Eller kan den reguleres ned slik at man kan få sterkere/svakere strøm? Jeg har en filterpumpe i dette karret nå som ikke kan reguleres, og den blåser ganske kraftig. Men, fiskene ser ut til å ha det bra - foreløbig.

Jeg har ikke så mange fisker i dette akvariet (men akkurat mange nok);

3 voksne regnbuefisk, 2 små baby-scalare, 3 panda garra flavatra på 6 cm og 4 stk L144 yngel på 3 cm (men de vokser jo).

Ja, jeg vet at det ikke er en ideell fiskesammensetning. Pandaene vil gjerne ha masse strøm i vannet, det samme med mallene, regnbuefisk kan sikkert like begge deler, mens scalare vil ha rolig vann. Men, må jeg velge mellom fiskerasene her så velger jeg scalare, for de er absolutt favorittene mine.

Mallene tenkte jeg ha til de blir et år gamle, og så eventuelt flytte dem eller bytte dem ut i mindre. Kanskje bare beholde to av dem også, men jeg er så glad i dem, de er så artige når de slåss og tøffer seg! De er jo noen resere på å spise alger når de er små og de holde akvariet rent og pent , men som voksne blir de ofte litt latere. Spesielt hannene blir jo noen sure, gretne stabeis Pandaene spiser også alger, men ikke like iherdig, da disse ikke er rene algespisere. Selv om de er små av størrelse skal pandaene ha minst 150 liters akvarium pga av at de beveger seg mye. De ser ut til å like å svømme i høyden -opp og ned, og da er det bra at dette akvariet er veldig høyt. Men, de ser ut til å gå ypperlig sammen alle disse fiskerasene - det er ingen problemer sånn sett.

De fiskene jeg har i dette akvariet nå er absolutt underholdende, morsomme og ingen av dem er sky eller redde. Alle kommer frem og vil ha kontakt.
Koser meg glugg ihjel med dem! :0)
Plussmedlem
Du kan regulere U4:
ADJUSTING THE WATER FLOW
The water output can be custom selected based on the desired flow. By simply rotating the adjustable 3-way flow control knob you can select one of 3 output settings as well as adjust the flow rate.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap