Eheim varmekolbe i juwel pumpehus?

Jeg har ett kar på 120 liter (Juwel Lido 120) som ser ut som det trenger ny varmekolbe i. Ser utfra tråder at folk på forummet har gode erfaringer med Eheim sine varmekolber. Men får den plass nedi pumpehuset der Juwel'n sin nå er plassert? Hvilke skal jeg da bestille og er det egentlig noe i det med "1 watt pr liter vann"?
SiljeO
Men får den plass nedi pumpehuset der Juwel'n sin nå er plassert?

Kommer jo an på diameteren. Juwel sine kolber er ganske tynne, hvis jeg husker rett.

SiljeO
er det egentlig noe i det med "1 watt pr liter vann"?

Joda, noe er det i det.
Juwel/eheim varmekolber
Diameteren på selve glasset er omtrent lik. Problem nr. 1
er at Eheim 100w/125w er 31,9 cm og vil stikke 5-6 cm
dypere enn Juwel (100w) når man tar utgangspunkt i
minimum vann-nivå på begge. Hvor langt ifra bunnen av
boksen når Juwel'n ? Problem nr. 2 er at minimum vann-
nivå på Eheimen er på den tykke delen over glasset(den
bølgete linjen). Mulig du kan utvide hullet i overkant mht
dette..... Det kan også bli problemer med Juwel-opphenget
i forhold til minimum vann-nivå på Eheimen. Er kanskje
mulig å skjære ut en nedsenkning på boksen, men da kan
problem nr.1 bli aktuelt igjen......
Det ante meg igrunn det kunne bli ett problem. Har en Eheim 50 watt som jeg har plassert i 120 liter'n for å holde temperaturen oppe enn så lenge til jeg får tak i en ny, men har ikke plassert den oppi pumpehuset. Satt den vedsiden av så jeg får følge bedre med på temperaturen nå uten å måtte demontere hele toppen og dekselet på pumpehuset.

Skal lete etter målstokken jeg (holder på å pusse opp litt så det er kaos!) så kan jeg prøve å finne ut hvor dypt det faktisk er i pumpehuset (stoler overhode ikke på mine øyemål nei...)
Temperaturen
....."så jeg får følge bedre med på temperaturen nå uten å måtte
demontere hele toppen og dekselet på pumpehuset."
Håper du bruker termometer til dette, ikke termostaten på kolben.
Den kan du vel ikke stole på.
Jeg bruker termometer (flytende, liggende oppi vannet) til dette. Har vært oppe flere ganger iløpet av natten for å holde følge med temperaturen Og den har kommet opp på 26 grader nå heldigvis.

Men det jeg mente med "følge med på temperaturen uten å måtte demontere pumpehuset" var at jeg har plassert Eheim kolben utenfor sånn jeg ser om den lyser som den skal underveis (ser det fra sofaen), og da ser jeg også termometeret Eheim kolben er bare på 50 watt og opptil 60 liter står det på selve kolben, så det er dobbelt så lite som karet er på (karet er 120 liter).

Skal på leterunde i huset etter en metermål så jeg får sett hvor langt det er ned i pumpehuset idag. Fant den ikke igår, men den må jo ligge her i kaoset en plass!
Det kan uansett være bedre å ha kolben utenfor pumpehuset (til og med hvis du har Juwel-kolbe). I kolbe-rommet i pumpehuset kan det bli dårlig gjennomstrømning hvis f.eks. inntaket nede tetter seg, noe som gjør kolben mindre effektiv.

Anbefaler deg forresten å bruke en hundrelapp på et digitalt inne/ute-termometer. Sørger du for å få tak i et uten lim eller annet dritt på ute-føleren, kan du ha denne oppi akvariet. Mer nøyaktig, og mye lettere å lese av. Dessuten kan du sjekke min/max-temperaturen hvis du ikke stoler helt på varmekolben.
Enig, begge minne står utenfor boksene (de jeg har kvittet meg med)
og fungerer utmerket. Analogtermometer fungerer også bra, enda.....
Men ute/inne termometer med max/min høres ut som en god ide.
Takk kampfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap