Slapp pumpe

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg et brukt akvarie med utvendig pumpe.

De siste ukene har pumpa pumpet dårligere og dårligere for hver dag som går. Jeg har tatt ut filterene og skylt disse uten at det ser ut til å hjelpe. Har dere noen tips?

på forhånd takk.
Nå har det kanskje vært enda lettere å finne ut av det om du hadde nevnt hvilken type pumpe det er, men når mine utvendige fluval ikke blir bedre av å skylle filtrene så har slangene vært tilgrodd. Har kjøpt en egen slangebørste som jeg renser de med når det behøves. Husk også å ta ut rotoren (impelleren) innimellom og rense den og hulrommet (impellerbrønnen) den er plassert i.

En utvendig pumpe skal ikke behøves å renses så veldig ofte, mine tar jeg et par-tre ganger i året. Må den renses oftere kan det være at den er for liten til belastningen eller at filtermaterialene ikke er bra nok. Jeg gikk fra å rense mine hver andre/tredje måned til et par ganger i året ved å bytte filtermateriale.

Blir antagelig lettere å finne ut av hva problemet hos deg er om du forteller mer om filteret, filtermaterialet, akvariestørrelse og type/antall fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap