Redusering av vannstrøm fra filter

hei! jeg har et juwel 110 liters akvarium med innebygd filter (stor sort boks med svamper og pumpe). syntes strømmen er litt vell sterk, selvom jeg har snudd munningen litt mot den ene veggen. noen som har noe tips til hvordan man kan redusere det? spør fordi jeg skal ha kampfisk osv, som ikke er så glad i sterk strøm.
Fyll filteret med litt mer masse, så det blir mer for pumpen å dra vann gjennom. Litt filtervatt, en snei blåfiltermatte eller annet som krever litt sirkualsjon. Men pass på at det ikke blir for mye, for da begynner mange pumper å bråke.
Å plassere en liten bit svamp foran innsuget tar også endel sirkulasjon, og vil i tillegg fange opp døde blader og annet rask før det går i filteret, så du sparer deg for litt filterrensing. Bare husk å rense den litte svamp-biten ofte, ellers tetter den seg helt.
Mange pumper har også muligheten til å stille inn sirkulasjonen. Ikke altid like synlig fra modell til å modell, ofte må du åpne dem opp og sjekke rundt impelleren etter noe som kan skyves igjen eller bremse.
Det står en del tips i denne tråden. Har monsterfilter til et annet kar, yngel og reker ble ikke lenger slengt i glasset da jeg monterte tut på utblåset, den passer nokså sikkert på Juwel-røret også. Du ser den veldig godt på bildet, den lyser vakkert plastgrønt midt i relativt nyplantet kar :o)

[External Image]
takk for gode svar =)
Vurderer å sette på en slange slik som det stod i en av postene på den linken, men vi får se. foreløpig legger jeg inn litt filtervatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap