Vannet gikk gjennom tilbakeslagsventilen - skal det være sånn?

Jeg har nettopp fått i gang et 180l Juwel Rio. Og har kjøpt en Tetratec 300 luftepumpe til å lage litt strømning og ekstra luft i vannet.

Har plassert pumpene i øverste hylle i skapet. Deretter har jeg en sammenkobling som henter luft fra begge uttak, deretter en kran som regulerer luften, så har jeg en Tetra tilbakeslagsventil som er plassert med pilen fra pumpen (slik det så ut på bildet i boka som fulgte med).

Vi har vært borte et par dager, så da hadde jeg slått av strømmen på pumpa. Da jeg slo den på igjen i går kom det vann gjennom tilbakeslagsventilen og inn i pumpa og deretter i skapet. Det var ikke så mye og jeg oppdaget det fort, men ble skeptisk...

Kan man stole så lite på disse ventilene?

Tips til hva jeg bør gjøre?

hele poenget med tilbakeslagsventiler er jo at det ikke skal gå vann igjennom den... har ikke hørt noe om at de feiler slik.. med mindre man har satt den på feil vei.

den siste jeg hadde fulgte det ikke med instruksjon, så jeg blåste i hver ende av ventilen. ene veien går lufta igjennom, den plasserte jeg mot pumpa. den andre veien gikk det ikke luft igjennom, den satte jeg mot karet... virket riktig i mitt hode hvertfall.
...
Sanne
hele poenget med tilbakeslagsventiler er jo at det ikke skal gå vann igjennom den... har ikke hørt noe om at de feiler slik.. med mindre man har satt den på feil vei. den siste jeg hadde fulgte det ikke med instruksjon, så jeg blåste i hver ende av ventilen. ene veien går lufta igjennom, den plasserte jeg mot pumpa. den andre veien gikk det ikke luft igjennom, den satte jeg mot karet... virket riktig i mitt hode hvertfall.


Det var det jeg også tenkte. Har ikke sjekket så mye på hvor luften går eller ikke. Fulgte bare tegninga fra Tetra om hvilken vei pilen skal stå. Stolte på det! Det var slik vi hadde den som på tegninga i alle fall. Den kan jo ha blitt feilmerket da.

Opplever du at vannet går helt til ventilen noen gang når du skrur den av da?
Lar du ventilen komme nesten helt inntil luftuttaket? Jeg har hatt den 10-15cm ut fra pumpa.

Tror du at det gjør noe om det har kommet vann inni pumpa? Har satt den til tørk på badet nå.
Vannet kan selfølgelig renne ned TIL ventilen, men det skal jo ikke komme gjennom... Om du blåser i den skal pumpa kobles til i den enden du kan blåse luft gjennom. Om du kan blåse luft i begge ender så er den defekt.
Blåsing
Skjønner ikke hvordan dette har skjedd...
Merkelig
Får ikke dette til å stemme. Har bestilt ny ventil, men den har ikke kommet enda... Kjedelig å skulle få større vannlekkasjer...
enden det kommer luft UT av må jo stå MOT akvariet, ellers vil ikke lufta komme til akvariet...
Skrev feil
Trond13
enden det kommer luft UT av må jo stå MOT akvariet, ellers vil ikke lufta komme til akvariet...


Sitter og blåser så her at jeg skriver feil... :p Hehe. Det er enden som luften kommer ut av som står mot akvariet. Det har den gjort hele tida. Det er derfor rart at det kunne bli en lekkasje. Prøver å lete etter en feil, men kan skjønne hva som skal være feil. Mulig det er en feil inni ventilen.
Om den slipper luft igjennom når du blåser i ene enden, og ikke når du blåser i andre enden så er det sånn det skal være...

Har selv opplevd at en luftslange virket som hevert en gang, jeg hadde koblet den fra pumpa og gikk for å spise middag. Under middagen fleipet jeg med at det kunne bli lekasje via luftslangen... Når jeg kom inn igjen var det 5-6 liter vann på gulvet :P

Eneste 100% sikre du kan gjøre er å ha luftpumpa HØYERE enn akvariet.
Trond13
Vannet kan selfølgelig renne ned TIL ventilen, men det skal jo ikke komme gjennom... Om du blåser i den skal pumpa kobles til i den enden du kan blåse luft gjennom. Om du kan blåse luft i begge ender så er den defekt.


De renner ikke vann ned til ventilen når du stopper pumpen, da virker ikke ventilen.

De skal kun gå å blåse luft igjennom den ene veien. Den andre veien er den helt tett.
Slipper den luft igjennom begge veier må du kjøpe ny....
Geiren
De renner ikke vann ned til ventilen når du stopper pumpen, da virker ikke ventilen.


Selfølgelig... Må nok reboote meg, jeg har visst ikke startet opp helt riktig :P
Vann i slangen
Geiren
[QUOTE=Trond13]Vannet kan selfølgelig renne ned TIL ventilen, men det skal jo ikke komme gjennom... Om du blåser i den skal pumpa kobles til i den enden du kan blåse luft gjennom. Om du kan blåse luft i begge ender så er den defekt.


De renner ikke vann ned til ventilen når du stopper pumpen, da virker ikke ventilen.

De skal kun gå å blåse luft igjennom den ene veien. Den andre veien er den helt tett.
Slipper den luft igjennom begge veier må du kjøpe ny....

Skal man altså ikke kun se vann i slangen en gang mellom karet og ventilen en gang?
Den skal være helt tett....
Jeg har 4 ventiler hos meg, der kommer ikke vannet tilbake i slangen når jeg stopper pumpene. Ikke på en slange, totalt på 3 akvarium :p

Er du i tvil så kan du kople av slangen på pumpen og se om vannet kommer ut.
Kan ta en stund vist ventilen bare lukker litt men ikke helt.
Det har jeg opplevd her når det var strømmbrudd i vinter i noen timer :/
Den ene ventilen min lukket ikke helt, heldigvis ble oppdaget før det begynte å lekke.
De andre ventilene holdt helt tett. Altså ingen vann i slangen.


Om det finnes en type ventiler som ikke lukker før det kommer vann inn i de vet jeg ikke.
Det har ikke jeg sett hverfall.

Edit: Glemte og si at den ventilen som ikke lukket helt var nesten ny, bare 2 mnd gammel.
Lurt og sjekke at de faktisk virker
Det er en mulighet som jeg kan se har skjedd. Hvordan vannet er kommet inn/ned i slangen avhenger av hvordan den ligger eller er koblett i karret. Er luftslangen koblet på pumpe/filter utløp med difuser kan vannet blitt presset inn i luft slangen. Har du lufte stein er det mulig at det har oppstått et vakum i slangen. Uansett tror jeg tilbakeslagsventilen har stoppet vannet, men når du startet luftpumpa har tbsventilen åpnet seg og luften presset seg vei på den ene siden av slangen mens vannet randt igjennom på den andre.
:-)
Geiren
Den skal være helt tett.... Jeg har 4 ventiler hos meg, der kommer ikke vannet tilbake i slangen når jeg stopper pumpene. Ikke på en slange, totalt på 3 akvarium :p Er du i tvil så kan du kople av slangen på pumpen og se om vannet kommer ut. Kan ta en stund vist ventilen bare lukker litt men ikke helt. Det har jeg opplevd her når det var strømmbrudd i vinter i noen timer :/ Den ene ventilen min lukket ikke helt, heldigvis ble oppdaget før det begynte å lekke. De andre ventilene holdt helt tett. Altså ingen vann i slangen. Om det finnes en type ventiler som ikke lukker før det kommer vann inn i de vet jeg ikke. Det har ikke jeg sett hverfall. Edit: Glemte og si at den ventilen som ikke lukket helt var nesten ny, bare 2 mnd gammel. Lurt og sjekke at de faktisk virker


Jeg byttet for sikkerhetsskyld ut ventilen i går.
:-)
JAG
Det er en mulighet som jeg kan se har skjedd. Hvordan vannet er kommet inn/ned i slangen avhenger av hvordan den ligger eller er koblett i karret. Er luftslangen koblet på pumpe/filter utløp med difuser kan vannet blitt presset inn i luft slangen. Har du lufte stein er det mulig at det har oppstått et vakum i slangen. Uansett tror jeg tilbakeslagsventilen har stoppet vannet, men når du startet luftpumpa har tbsventilen åpnet seg og luften presset seg vei på den ene siden av slangen mens vannet randt igjennom på den andre.


Forstår jeg deg rett så mener du at det kan ha ligget litt vann i slangen som vi ikke har sett. Da vil slo på luftpumpa igjen så åpnet ventilen seg og så har det blitt sugd/inn i pumpa ut akkurat i det ventilen åpnet seg for å få luftsystemet på gang igjen...?
Du har forstått det riktig.
:-)
JAG
Du har forstått det riktig.


Snakket nettopp med en akvarievenn som tipset om å sette ventilen over vannhøyden dvs rett under lokket i akvariet. Tror jeg skal prøve på den... Da vil ikke presset kunne bli så stort som før heller
Tilfeldig bekjentskap
© Jo Stenersen
Reklame for plussmedlemskap