Oppskrift på kva ein trenger for å dimme lys...?

Ja, no har eg lest, søkt og styra verre. Har begynnt å skjønne ein del, men mykje gjenstår. I tillegg har eg fått eit "nytt problem" i at toppen på 120l har begynnt å tulle. Lysrørene slår seg av og på etter kva dei føler for, festene er lause og heile toppen er slik dum plastsak som må løftast av kvar gong det er vatnbytte, sjekk av fisk eller pumpe. Til å bli sprø av!

Difor har eg funne ut at kanskje 120l kunne være prøvekanin for dimming av lys og moonlight. (så sant det ikkje koster meir enn det smaker...) Den skal også få være prøvekanin på diy lyskasse.

Men i dei fleste trådar eg har lest er det enten kun linkar til produsentar eller nedlagte sider. Så det eg lurar på er kvar kan ein kjøpe relativt rimelige dimbare armatur? Og kva er mest økonomisk, å kjøpe "ferdige" armatur eller å komponere sjølv frå bunnen? Har kikka på webzoo sine dimbare armatur, men lurar på om det finnast andre alternativ. (er ikkje overbegeistra for å handle frå Webzoo p.g.a treig service og leveringstid tidligare + feilsending av pakke osv.)
Og går det an at nokre av dere som kan dette kunne skrive nærmast ei liste over kva ein trenger og kvar ein får kjøpt dette?

Moonlight er mindre viktig, er dei dimbare lysene som er hovedfokuset mitt.
Du trenger ett eller annet til å styre lyset og dimmingen. der er det flere alternativer.

- Vanlig dimmer for lys som leverer et 0-10V eller 1-10V styresignal til armaturen. Du da må selv dimme lyset opp og ned.

- Lyskontroller: Paradiso Lyskontroller 0-10 Volt (webzoo) eller Akvastabils sunriser (1-1-10V (midtun zoo). Kontrolleren simulerer soloppgang og solnedgang. Det finnes sikkert flere kontrollere der ute hvis du søker litt.

T8 er ikke noe å satse på. det finnes muligheter ikke noe å anbefale.

T5 er ikke noe problem å dimme med elektronisk forkoblig utstyr som er beregnet for det. armaturen blir styrt av et 1-10/0-10V signal fra dimmer/kontroller.


Ferdige grunnmoduler for dimming er: Bresslein Dimbare eller Akvastabil effect-line. Det finnes mulig ens andre der ute. bare husk på at de må være beregnet for å ligge/henge tett over vannet.
Disse er beregnet for DIY prosjekt. Uten dimming er det større utvalg i armaturer for DIY. som fra Arcadia.co.uk De har også LED lys som kan settes inn i den gamle armaturen din med en adapter (den gamle armaturen trenger ikke å virke, bruke kun til å holde led-rørert). eller bygges inn i en kasse.

Akvastabil har ferdige lyskasser.

Mener å huske at arcadia har moonlight også.

Hei!

Jeg har effectline armatur, med dimmemuligheter, men utgangene der er minijack.

Gikk til innkjøp av Paradiso lyscomputer ,men inngangene der er til plugger lik internettkabelen.du vet sånn med gjennomsiktig plastlås.

Spørsmålet her er, går det an å fjerne jackpluggen for så å koble ny utgang som er kompatibelt med Paradisoen?

Kenneth
Du vil ikke klare å få lederene fra armaturen inni en RJ45 plugg.

Hadde vel selv laget en overgangs ledning med RJ45 i den ene enden og og en Hunn-jack i andre som armaturen plugges i.
Eventuelt loddet dimmeledningen i fra armaturen sammen med en ledningsstump med RJ45 plugg (bit med klippet nettverkskabel). Mest sansunlig det siste

Prøvde å finne noe info om computeren men fant ikke noe annet en denne på Fransk Det står noe på siste siden om kobling av utgangen, men ble ikke helt klok. Tror at den skal kobles mellom 4-7 eller 5-7 eller 4-8 eller eventuelt 5-8.

Er det tvil ta kontakt med http://www.easylife.nl/en/contact
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap