Pumpa/filteret slår tilbake!

Jeg trenger hjelp! Fort!

Jeg har en Juwel pumpe/filter (innebygd) som står i mitt juwel Lido 120 liter. Idag tok jeg ut filtermatrialet bare for å vaske/kyste(?) det i litt akvarievann fordi jeg syns den tok så dårlig. Med dårlig mener jeg at mye "støv" lå i vannet som pumpa ikke sugde til seg. Vannet i bøtta (akvarievann) ble svart! Jeg bare satt alt filteret oppi og løftet det opp og ned noen ganger før jeg satt det tilbake i filter-boksen. Når jeg skulle starte opp igjen pumpa (satt alle delene på plass slik de stod opprinnelig) så spyr altså pumpa ut en masse skit! Hjelp! Hva i verden skal jeg gjør??

Grunnen til jeg tok å rensa filteret var jo fordi pumpa/filteret virket dårlig, akvariet er kjøpt brukt og jeg overtok det med filterguffe og hele pakka. Fra det ble nedtappa til jeg fikk det opp tok det ca 2 timer. Tidligere eier har hatt det gående i 1 år og 5 måneder før jeg kjøpte det, aldri blitt vaska/rensa hos henne.

Hjelp?
Like etter en filterrens blir det ofte med litt grums i det du starter, det er temmelig normalt. Du har flyttet grumset til "feil" side av svampene eller hva du har i filteret. Tenk på alt grumset du så i bøtta og hvordan dette fikk feste seg på alle sider av svamer og utstyr. Når du starter filteret vil det derfor være litt skit løs på motsatt side av filtermaterialet, om man kan si det slik. Noe er også løsnet litt mer og fyker ut.
Ikke uvanlig, ikke farlig, og om pumpen får gå så vil det sirkulere inn i filteret og bli fanget opp igjen.
Jeg hadde jo allerede slamsugd bunnen, og nå ligger en masse skit spredd utover min fine sandbunn igjen. Frykter jeg må frem med slamsugeren nok en gang i tillegg til endel vannbøtter til

Håper det er som du sier Siande, at det vil bedre seg etterhvert. Etter en 10-15 minutt var det slutt på at skitten ble spydd ut, så håper at alt som ble spydd ut blir sugd inn igjen fortere enn svint!
Såpass mye? Da var det nok på tide at filterert fikk seg en rens Godt mulig det er lurt av deg å ta en runde til med lett filtervask om en liten stund hvis det er så skitete, er nok mye gammel gørr der
Om du plages av mye støv som filteret i utgangspunktet ikke har klart å fange opp så kan du prøve å legge i noe ny filtervatt. Jeg bytter filtervatten etter 2-3 måneder, og vasker den skamløst og grundig- Filtervatt har jeg for å får klart vann, ikke baktierikultur, den skal få leve i fred i svamper og resten av filtermaterialet.

Er det mye som legger seg på bunnen så vil nok ikke filteret få det opp sånn helt uten videre. Men det som svever i vannet vil jeg tro at pumpen får opp relativt greit om det ikke er gjennomgående fult av skit.
Jeg hadde 10 liter med akvarievann i en bøtte, tok filterene oppi og løftet de opp og ned ca 5 ganger før jeg satt de på plass (var litt redd jeg skulle knekke bakteriene, så turte ikke noe mer. Jeg så overhode ikke bunnen på bøtta etterpå for vannet var så svart. Jeg var attpå til så dum jeg helte ut det skitne akvarievannet i utslagsvasken på kjøkkenet (orket ikke gå helt ut til badet med 10 liter) med det resultatet at kjøkkenvasken gikk tett (!)....

Filtervatt: Er det den hvite som ligger øverst i pumpa? Denne her? Jeg har 2 slike øverst. Når jeg kjøpte akvariet sa tidligere eier jeg kunne bytte ut de gamle (de som hun hadde brukt der) med 2 nye slike, så det har jeg gjort. Idag bare skylte jeg av dem i akvarievann (de var utrolig grå, sikkert av sand og skitt), så satt jeg dem på plass.

Sanden og bunnen min ellers var helt rent og pent etter slamsuging idag. Tok ut filteret, duppet det i bøtta med akvarievann, satt det tilbake i pumpa, fyllte på rent vann jeg hadde satt til lagring igår og når jeg satt igang pumpa ble hele akvariet fylt med skit fra pumpa. Så nå er min nesten hvite (beige) sand full i partikler fra filteret. Ser overhode ikke pent ut. Noen tips til hvordan jeg unngår at dette skjer igjen neste gang?
SiljeO
Jeg hadde jo allerede slamsugd bunnen, og nå ligger en masse skit spredd utover min fine sandbunn igjen. Frykter jeg må frem med slamsugeren nok en gang i tillegg til endel vannbøtter til :( Håper det er som du sier Siande, at det vil bedre seg etterhvert. Etter en 10-15 minutt var det slutt på at skitten ble spydd ut, så håper at alt som ble spydd ut blir sugd inn igjen fortere enn svint!


Hvis du lar filteret ta hånd om all skitten istedenfor å slamsuge en gang til, vil jo filteret bli like tett og virke like dårlig som før du renset det. Når du har gjort denne "møkkajobben" er det bedre å slamsuge en gang til enn å ha gjort den forgjeves.
Jeg tror som sagt at filteret ditt er veldig skitete. Så en filterrens til om ikke alt for lenge er ikke noen dårlig ide. Jeg pleier å plukke ut mine svamper en gang i blant og klemme dem et par-tre ganger i ei bøtte med akvarievann med like mye kraft som om jeg skulle klemt en svamp tørr, uten at det blir så grumsete at det ikke er mulig å se gjennom det (men brunt og skitete blir det godt monn). Når jeg starter pumpa etter dette får jeg et lite "puff" med grums, og etter 10-15 min er det borte.

Å slamsuge opp det grøvste nå er nok lurt, det virker som det er temmelig mye, mer enn hva som er normalt. Ta opp det som faller ned, og la filterert rense opp det som er i vannet, ny/ren filtervatt hjelper på det. Og repeter om en uke eller to, fram til du får et litt mer normalt skitete filter, så vil du nok få mindre etterhvert.
Filteret tar ikke opp det som ligger på bunnen, så jeg må nok til med slamsugeren igjen. Får ta det senere i kveld når ryggen har kommet på plass igjen (jeg som trodde akvarium var en grei jobb for meg med ryggproblemer, tok visst feil! hehe) Må lete etter alternative metoder også for å lette vannbytte noe, å bære så mange bøtter vann er ikke bra for meg kjenner jeg.

Er bittelitt redd for å "vaske" filterene for "godt" også så jeg kverker de gode bakteriene i de, men da prøver jeg å klemme litt bedre på de neste gang
Er litt småskummelt med filtervasking og slikt ja, jeg husker det fra jeg var fersk jeg også. Men en god klem eller to funker fint, du får ut det ytterste, men det sitter masse skit igjen. Bare tenk på hvor mye du må klemme og skylle en klut i kranen om du har tørket mye støv, du får den ikke helt ren på bare en klem eller to. En svamp er enda tykkere I tillegg sitter det bakterier på veggene i filteret, i flere svamper og litt hist og pist.

Og viktigst av alt, bakterier formerer seg raskt, og eksponentielt. Har du 1, så deler den seg til to, disse to blir 4, så 8, så 16, så 32, noen generasjoner senere er du oppe i tall som 16384, som fordobler seg til 32 000, 65 000, etc. Så starten er den trege delen, som jo den lange oppstartstiden for filtere klart viser.
Om du nå skulle komme til å skylle bort halvparten av kolonien du har, så vil den fordoble seg relativt raskt og være tilbake på samme nivå ganske snart. Og med de fleste bakterier (jeg vet ikke presis for våre slekter, dessverre, jeg er for lat til å sjekke) er det snakk om timer, ikke døgn, for å fordoble seg så sant næringstilgangen er god.


(alternative måter for vannbytte: slange til vasken når du skal tømme, og koble over til vasken ved vannbytte. Det er noe diskusjon om gassovermetting på denne metoden, og litt mer knot med å blande i GH pulver, justere pH og slikt. Eller om du mellomlagrer vann, ha dunken ved siden av karet, tapp fra kranen over i dunken på samme måte, og bruk en powerhead for å pumpe vannet fra dunk til akvarie)
Da har jeg "vasket" filteret i akvarievann 3 ganger siden jeg opprettet denne tråden for 17 dager siden. Hver bidige gang jeg drar ut kontakten til pumpa/filteret og det er av i mer enn 3 minutter så slår pumpa/filteret tilbake! Kommer masse dritt ut av og forpester akvariet... Lei!

Jeg trenger seriøst hjelp! Har virkelig vurdert å kvitte meg med hele filteret og anskaffe nytt, men desverre vokser ikke penger på trær som de fleste vet, og jeg er ganske uvitende om utvendige filter (aldri eid ett). Anbefalinger taes derfor mot med takk, det er skummelt å kjøpe noe som koster såpass mye og en ikke kan noe om!

Hva anbefaler dere meg å gjøre om jeg beholder filterene jeg har nå? Det ligger 4 typer filter i pumpehuset. Kan desverre ikke navnene på noen av dem, men jeg kan prøve å spore de opp på f.eks webzoo om dette er av interesse. Ville det vært lønnsomt å kjøpt nye? Byttet ut noen av svampene altså? De øverste er filtervatt (hvite tynne), disse tar jeg ut med jevne mellomrom for å skylle av. De er da svarte av skitt. De andre er grove og en finere svart/blå svamper (3 forskjellige).

Kjenner jeg er bittelitt sliten av å ha ett filter som krangler slik som dette. Akvariet er da "konstant" skittent (dvs vannet og sanden) siden masse skit blir spredd utover hele akvariet. Jeg har nettopp tatt vannbytte og "vasket" filter-svampene, og nå må jeg jaggu til med enda en runde med slamsuging siden sanden er brun av skit fra filteret...
Høres ikke særlig trivelig ut nei

De fleste filter består av flere komponenter, og det er greit å ha flere ulike så du får forskjellige forhold som ulike bakterier trives i. En vanlig sammensetning i filtere er hovedsaklig svamp (blå filtermatte) og noe filtervatt. Svampen er der det bor mest bakterier, og fungerer også delvis som mekanisk filter som samler opp skit og lort. Filtervatten er 99% mekanisk filterering, og en forbruksvare som du kaster når du ikke lenger klarer å skylle den noen lunde ren.
I tillegg er det greit med keramikkrør/grov grus/gryteskrub(noe beslektet med svamp)/bioballer, eller lignende om du har god plass i filteret. Rørene, bioballer og slikt er ting med stor overflate og utelukkene til stede for å gi bakeriene rikelig med plass å slå seg ned på. Eheim har diverse merker innenfor dette, tror det ligger ute en produkt-annmeldelse på ihvertfall efi-substrat.

Om du bytter filtermasse så ville jeg gjort det gradvis slik at du beholder bakteriegrunnlaget hele veien. Begynn med det som sannsynligvis er mest skitete, svampene. Ta ut hele filteret og tømt det for alt, legg halvparten av filtermassen i en bøkke med litt akvarievann mens du jobber, resten kaster du. Gjør rent hele filteret når du først styrer, så slipper du at det ligger grums innimellom. Impelleren har heller ikke vondt av en vask en gang i blant. Fyll opp med halvt om halvt ny svamp og gammel, og ny filtervatt. For forsiktig i noen dager til du er sikker på at alt er vel. En måned senere bytter du ut resten av filtermassen.

Selv har jeg en stoooor plate med denne som jeg har brukt i ene akvariet mitt, men jeg ser at den er vel grov alene, så jeg planlegger å bytte ut halvparten med fin blåmatte når jeg får råd en gang.
Eller så har du alle disse som er til Juwel, men det er skjeldent noen stor vits i å bruke penger på filterpatron spesielt for ditt filter, det er bare dyrt tilskjært blåfiltermatte. Om du har flere ulike farger på svampene som skal være kull/nitrat osv. så erd et ikek noe du trenger å bekymre deg for. Nitratfilterene har jeg ikek hørt noen si fungerer bra, og kullfiltrering trenger du ikke annet enn om du må få ut medisiner eller farlige stoffer raskt, til daglig er det ikke nødvendig. Disse Cirax-platene er en versjon av keramikkrør/grov grus.

Du får titte litt rundt og se om du blir noe klokere, det er rikelig med tråder som filtermaterialer ute på forumet, bare driv litt kritisk søking så du slipper å få opp 1000 tråder
Plussmedlem
Som nevnt tidligere her så må du ikke være redd for å kryste/klemme svampene godt i bøtta. Du klarer ikke å klemme ut alle bakteriene
Du skal klemme ut den løse møkka.

Etter at du har tatt opp filtersvampene så må du også slamsuge nederst i filterhuset.
Der samler det seg masse skit som blir presset ut i karet når du dytter filtrene ned i huset igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap