Pumpe for å fyle på vann ved vannskifte?

Ved vannskifte lenser jeg vann ved hjelp av hevert til bøtte, og renser opp i sanden samtidig med heverten. Dette er forsåvidt greit arbeide - og man ser at man blir kvitt masse grums fra bunnen.

Mindre morsomt er det å bære vann tilbake. Spesielt fordi jeg har høy pH og risiko for klor. Det gjelder vel hele Oslo som får vann fra Oset. Derfor har jeg begynt å bruke 20l plastdunker som jeg fyller opp med vann, tilsetter pH-reduserende og aquasafe, og lar en luftepumpe stå og blåse gjennom det mens det tempererer seg. Resultatet er vann på ca. 20ºC med pH 7.

Problemet er altså at jeg går litt lei av å løfte disse 20l-dunkene opp over akvariet og stå å holde dem mens jeg fyller fra hevert.

Noen som har tips til hva slags billig pumpe jeg kunne bruke i stedet? Helst "self-priming" og tilstrekkelig lav spenning til at jeg tør å ha den i nærheten av vann. Så kan jeg hekte på en flottørbryter på enden av slangen så den stopper av seg selv når det er fullt.

Noen som har laget seg noe liknende?
Selv bruker jeg en fontenepumpe med filter i til å suge ut vannet ifra akvariet. Til å fylle opp akvariet tar jeg en bøtte i vasken som jeg fyller opp med vann som jeg lar renne samtidig som pumpa pumper ut vannet fra bøtta til akvariet (aka får lufta vannet noe).

Eller så får du tak i en tapp til å feste på vasken på biltema, husker ikke hva den het i farta.
Jeg mellomlagrer vann i 30-litersdunker, og pumper vannet opp i akvariene ved hjelp av Løftepumpe Sensen 2000 -1400 l/t - 1,85 meter fra Akvariekjeller`n. Funker utmerket
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap