Substrat til utvendig filter og festing av strålerør...???..

Har makket lenge nå med å skjønne dette utvendige filteret jeg kjøpte i dag. Er et AM-top AT-3337.

Der er to kurver der det i den nederste ligger et grovt skumfilter. I den andre ligger et finfilter.

Fikk anbefalt å kjøpe med substrat Aquascil og Rystalcil og ha i desse kurvene. Er noen små hullete stener, den ene porøs og den andre glatt. Men så kommer spørsmålet: må de ligge i de nettposene de ligger i eller skal de tømmes ut og ned i kurven??

En annen ting jeg lurer på er hvordan i huleste jeg kan klare å feste strålerøret når jeg har bakgrunn på bakveggen som er limt på glasset??

Og en siste ting: Hva er dette endestykket som ser ut som ei trakt? Skal det stå i enden av strålerøret?

Hjelpe meg - dette ble vanskeligere enn jeg tenkte... neida sier han på Zoo-butikken... dette er så enkelt så.. Har ikke engang kommet til montering i karet...

Håper noen der ute kan hjelpe ei stakkars fortvila og frustrert dame
Altså, nå blir det litt den blinde som hjelper den halte her, bær over med en stakkars blondine. Jeg har AmTop 3338, antar at forskjeller er 3 kurver i stedet for 2.

Kurvene først: Har noen plastikkgreier i to av dem, der har jeg lagt et tynt blåsvamplag over for å holde dem på plass, ble gal av at plastsakene fløt opp. Så hvis du har en masse dingser av noe slag skal de oppi kurvene. Får du plass til nettposene føles det som en god ide å la dem være, bakterier er ikke spesielt nøye på det og slår seg nok ned på nettene også, så sant materialet ikke er av noe du tror vil råtne...

Når det gjelder den traktgreia er den svaret på hele problemet med strålerøret du ikke får montert. Har nemlig byttet hele strålerøret med en sånn trompet, den sitter på utblåset med et vinkelbend og lager akkurat helt passe bevegelse i overflata og sirkulasjon ellers. Med strålerør ble det et håpløst mas med for mye og for lite og helt feil og plasking over alt under vannskift. Er sikkert bare meg som sliter med det i hele verden, men jeg er altså rørende fornøyd med trompeten min!

Et bilde sier mer enn ord, her ser du hvordan tuten er plassert i en nyinnredet 160-liter :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap