For sterkt?

Hvorfor blir fiskene sugd inn i innsuget når det er strømpebukse på innsuget?? Fant akkurat scalaren død der, blir fisk nr 2 det har skjedd med... Takker for tips og hjelp
Tja si det du
Hvor stort er filteret ditt?Hvor mange liter tar det pr time? Hvor store er scalarene dine?

Det jeg tenker er at scalarene ved størrelse litt større enn ett kronestykke bør klare og holde seg unna dette filteret, Jeg har et filter som renser bortimot 1000L Pr time i min 240 og der har jeg ikke problemer med at fisk setter seg fast. Så da faller tanken over på at fisken er syk og "Gir" rett og slett opp, Blir den slapp så driver den dit innsuget ditt er, Sørg for at vannet ikke er dårlig og ikke minst for varmt, eller så kan det hende den "Drukner" pga mangel på luft, Noen nye tilskudd av fisk i det siste? Foringsrutiner? Kanskje fisken er gammel? Det er mange faktorer vi ikke vet her. Men sjekk det vanlige først.
Hvorfor har du strømpe på filteret ditt egentlig? Snakker vi om yngel? I så fall hva forer du med? "Dødt" Fòr har jeg aldri fått til, Og de vil helst ha levende i form av artemia Etc.
Jeg er ikke sikker, da jeg kjøpte det for litt over en mnd siden, det er en eheim proffesional ll utvendig pumpe...
Vannet er akkurat passe, bruker ikke varmekolbe nå som det er så varmt, er alltid rundt 25 grader her inne
Men innsuget er så sterkt, er derfor jeg har satt strømpe der fordi jeg har en kirsebærreke, så egentlig nettop for å unngå dette... Scalaren som ble tatt av innsuget var kanskje ikke helt frisk, kjøpte to stk og den som døde vokste ikke i det hele tatt, mens den andre har blitt mye større... Forer med to forskjellige flakfor, en granulat, supertabin a til å klistre på glasset og agurk Har lyst til å fange min egen lenvendefor, men veit ikke hvordan man gjør det, er langttil dyrebutikken herfra, må sitte en time på bussen også rekker jeg ikke alltid dyrebutikken etter jobb da den stenger 5...
Er det langt til butikken så bestill fra Aquamanias eller noe i stedet. De er billigere og har bedre utvalg!
Brunost
Hvorfor blir fiskene sugd inn i innsuget når det er strømpebukse på innsuget?? Fant akkurat scalaren død der, blir fisk nr 2 det har skjedd med... Takker for tips og hjelp:)




Du skriver som om fiskene suges gjennom og inn i innsuget, men det er vel ikke tilfellet antar jeg.

Om pumpen din er tilpasset karet du har, skal ikke dette skje med fiskene dine om dem er friske. Antar at fiskene som du beskriver her, ikke er av beste kvalitet eller er svake i seg selv. Hvor sterk er pumpen og hvor stort er karet ditt?
Som jeg skreiv over, alt jeg veit om pumpa er at det er en eheim proffesional ll, de blir sugd fast og blir sittende der... Neontetraen min var helt frisk da dette skjedde... Det er 250l
Nå kjenner jeg ikke til filteret men for å fordele trykket ved innsuget så går det an å tre på en bit blåsvamp. Jeg bruker det som forfilter til mitt utvendige filter og det funker veldig bra både for å ta unna en del bøss før det havner i bøtta og for å unngå at yngel og kuhliiål havner i filteret også.
Guppyen min lå klemt der i går, øyet som lå inn mot innsuget var faktisk sugd ut, det må jo være for sterkt innsug, den satt skikkelig fast når jeg skulle fjerne den... Nå har jeg tatt og tetta sprekkene med javabregna jeg hadde lagt ut for salg, veit ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er en stor glippe fra nederst på bakgrunnen og til den treffer sanda, så fiskene har svømt under og kommet bak bakgrunnen, ser ut som om sterbaiene koser seg bak der, men kan ikke la den glippa være der, så tetta som sagt med javabregna som jeg dytta litt under... Skal bakgrunner gå nesten helt ned til bunnglasset eller skal det være sånn som det er på mitt?? Uten sand i var det kanskje 11cm til bunnglasset... Håper ikke flere fisker går bak der nå...
Vil påstå at det ikke er pumpa som er synderen, men at fiskene mest sansynlig er temmelig svekket av sykdom.
Pål Laumann
Vil påstå at det ikke er pumpa som er synderen, men at fiskene mest sansynlig er temmelig svekket av sykdom.




Er enig med deg Pål. Som jeg nevner i et tidligere innlegg i tråden, vil ikke slikt skje med sunn og frisk fisk. Har aldri hørt om slike tilfeller med friske fisk før, så svak fisk er nok årsaken til dette
Støtter at fisken nok er redusert. Har samme filter i en 125-liter, og der går både reker og bittesmå rasboraer - ingenting har noengang blitt sugd verken fast eller inn..

Tror i det minste du bør ta en skikkelig vanntest..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap