Jeg har kjøpt et brukt akvarium på 26 L som er sekskantet (et sånt "family/kids-akvarium"), og i det fulgte det med en liten lyspære som selvfølgelig røyk i det jeg skrudde på lyset da jeg kom hjem.. jeg tenkte ikke så mye over det, for det var jo bare å kjøpe en ny pære som var av samme slag, men DET viste seg å bli vanskelig! Det er fordi den pæra er matt, og disse pærene har tydeligvis gått ut av produksjon.. Jeg gikk derfor for å se hva slags pærer som fulgte med de samme akvariumene de selger på dyrebutikken. Men også disse pærene var samme type som jeg hadde i hånda! (hvorfor selger de akvarier med pærer som har gått ut av produksjon....) damen som jobbet i dyrebutikken visste ikke noe om hva slags pære jeg trengte, og trodde bare det var en helt vanlig lyspære. hva slags pærer er det man kan bruke i slike akvarium da? Jeg har kjøpt noen andre på en lampebutikk som så sånn nogenlunde ut, men disse ga et alt for svakt lys i akvariet (gulbrunt lys), og dessuten varmer de opp akvariet på null komma niks.
så spørsmålet er altså:
NOEN SOM HAR PEILING PÅ HVA SLAGS PÆRE JEG KAN BRUKE SOM KAN EGNE SEG I ET 26 L, SEKSKANTET AKVARIUM? som gir et sterkt "akvarielys"og som ikke blir alt for fort varmt.
Jeg ville satt utrolig stor pris på svar!