Innkjøring av filter

har fått et nytt filter fordi det gamle var nesten helt kaputt.
jeg vet at filtre må vere gående i 1-2 veker før bakteriefloraen er god (eller noe sånt). men kan dette gjøres i for x. en stamp som er fylt med vann?
er på hytten et par veker så å ha den i en stamp ville vert praktisk.

vis ikke det er så lurt er det andre ting jeg kan gjør?
Om det gamle filteret ditt fremdeles går, og det er godt innkjørt (det tar ca 4 uker å kjøre inn et filter), så kan du kryste slam fra det gamle filteret over i det nye. Å la filteret gå i en stamp med vann for å kjøres inn har ingen hensikt. Filterbakteriene behøver mat for at kolonien skal komme i gang og vokse. I et akvarium kan det være planterester og fôr i små mengder som får prosessen i gang (man kan også tilføre ammoniakk på en kontrollert måte). Uten slikt å leve av så vil det ikke dukke opp den typen bakterier som man ønsker i filteret.
Tante Astrid
(man kan også tilføre ammoniakk på en kontrollert måte).


bare husk, da kan du ikke ha fisk i akvariet hvis du tilsetter ammoniakk som bakteriemat.
Jeg anbefaler ikke å ha fisk i akvarie under innkjøring uansett hvilken metode som benyttes. Det er arbeidskrevende, man må måle verdier daglig og skifte vann opptil flere ganger daglig en lengre periode for at fiskene ikke skal lide, og samtidig så tar gjerne innkjøringen lengre tid fordi man må skifte vann så ofte.
hva om jeg har begge filtrene kjørendes, vil det gå hå ha det sånn i 4 uker?
Har prøvet å samkjøre filtere,men får også da en reaksjon i det nye filteret med dårlig vannkvalitet når det gamle taes ut.Da må det også taes hyppige vannprøver og vannskifter er fortsatt viktig.
Når du samkjører to filtere, vil du fjerne rundt halvparten av de bakteriene du ønsker å beholde, flere hvis det filteret du tar ut er støre enn det nye.

Om du velger denne metoden, bør du nok lytte til Frosken. Du kan redusere problemet noe ved å ta vare på filtergrumset i det filteret du tar ut og helle dette opp i det nye.

I alle fall bør du ikke plutselig sette inn flere fisk, men drøye et par uker.

Lykke til og god ferie.
Inaktiv bruker
Skjønner egentlig ikke at det skal være et så stort problem Jeg pleier å ta litt filtermedie fra innkjørte filtre over i det nye filteret sammen så det blandes med det nye filtermediet. Da vil filterbakteriene spre seg ganske kjapt. Jeg har ikke opplevet fiskedød, rekedød eller noe problem noensinne da jeg har gjort dette - og jeg har gjort det mange ganger.

Har også samkjørt to filtre i et akvarium for å kjøre inn det nye, null problemer med det også.

Det eneste jeg passer på å gjøre er å skifte 30% vann ganske ofte de første ukene. (Ca hver 5e dag.)

Så om det er mulig å ta feks halvparten av filtermedie fra det gamle filteret over i det nye, er dette det beste du kan gjøre. Det bør da legges lagvis slik at det gamle blandes med det nye mest mulig. Feks om man bruker filterkuler så tar man og blander de gamle innkjørte med de nye så de kommer mest mulig i kontakt med hverandre. Samme med blåfilter eller annet filtermedie.
skal prøve å ta litt filter gugg fra gamle filteret til det nye
jeg pleier å ta 30% vann en gang i uken så det er ikke noe problem.

takk for hjelpa
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap