Smarte og billige løsninger på rensing?

Har et 60l akvarie, og er rimlig nybegynner i dette. Har hatt det i ca en mnd.
Har 2 black molly, 2 maller, og ca 15 guppyer.
Hadde flere guppyer, men den siste uken har ca 5 dødd.

Det må jo være sykdom i vannet, og det første som slo meg var nitritt.
Nå har fiskene vert ute av akvariet i et døgn, tok litt rent akvarievann og blandet med ferkst vann ca 60/40 og hadde oppi fiskene + varmekolbe.

Gikk på biltema og kjøpte en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Hevertpumpe/

Prøvde og suge opp bunnslam med den, men den var altfor svak.
Så da røsket eg mye i bunn, slik at slammet kommer opp. Og begynte og fjerne vann fra akvariet. Nå er det ca 40L igjen med vann som såvidt er gjennomsiktelig.

Dritten synker jo, så eg roter litt i bunnen iblant. Vannet blir ugjennomsiktlig og brunt.

Bør eg rote rundt og sette på pumpa, eller la den være av? Har innvendig pumpe med filter.

Vil ikke tømme akvariet helt heller, men kanskje eg blir nødt til det og starte på nytt?

Er det noe smart løsning på dette?
Eg bruker en hageslange til å suge opp møkka med, bare å holde enden av slangen noen cm over bunnen funker bra her.

Men i en 60L så har du nok litt mye fisk, hvilken pumpe har du?
Kjøp slamsuger på eBay, 6 kr inkludert porto og tar en fire-fem dager før den er i posten. Genial den billigmodellen, har også "fiskefilter" på seg. Så er det bare frem med bøtta. Få heverteffekten i gang, dytt klokka ned i grusen og la dritten fly opp mens grusen blir igjen og flytt klokka til et nytt sted. Fortsett slik til det meste er tatt. Ta med deg vannprøve til dyrebutikken og få dem til å teste nitritt - når du har så mye fisk som du har, burde du bytte 30% av vannet i alle fall hver femte-sjette dag.

Og du skal aldri ta fiskene ut av akvariet med mindre det er noe veldig ekstraordinært. Med fornuftig mengde fôring, fornuftig lysmengde og hyppige vannbytter vil du slippe både nitritt og alger. Annet enn vannbytter, har jeg aldri vasket NOE i mine akvarier. Og jeg har både røtter, huler og annet. Er rett og slett ikke nødvendig.
Pumpa er en Am-Top AT800F.
Qmax: 800l/h

Skyll en halvlitersflaske med brus og skjer av bunnen. Fest en hageslange til den og dermed har du en billig hevert.
Ser ut for at eg har fått ut mesteparten. Var sikkert 10-15L vann igjen i akvariet, også har eg fylt opp til ca 50L og hatt 2 korker Sera Bio Nitrivec oppi (anbefalt 1 kork per 25L vann), det skal stå til i morgen, så har eg 2 korker Sera Aquatan oppi (anbefalt 1 kork per 20l vann), venter litt og så ha fiskene oppi igjen.
Tar litt mindre enn anbefalt pga det er noe akvarievann oppi fra før.

Får se om det ordner seg.

Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap