Kald katode som nattlys

Hei.

Jeg har vært å kjøpt meg en 30cm kald katode blå, som jeg tenkte jeg skulle prøve som nattlys, grunnen for at jeg ville prøve en slik var at disse er laget mer tett i utgangspunktet og det er bare ett sted som må tettes med silikon. Også er disse billigere.

Men det jeg ser er at lyset er litt mer lyseblått enn diodene... Har dette noe å si?

Ligger ved bilde så dere kan se, har bare nattlys i halve akvariet, skal kjøpe enn katode til så jeg får i hele. Så det dere ser på bildet er halve akvariet.
Jeg syns det der så helt fantastisk ut. Litt mørkt og mystiskt
Personlig ville jeg ikke ha doblet lyset her hjemme hos meg om jeg hadde hatt en slik en. Hvor fikk du tak i denne?
Denne kjøpte jeg på harddisk, en data butikk, denne katoden er egentlig ment til casemods av pc kabinetter, men synes den så ideel ut til nattlys.

http://harddisk.g1b2c.susoft.com/produkt/0/nettbutikk/314325/akasa_31cm_blaatt_ccfl_lys_1_lysror.do

Og siden disse er ment for kabinetter går de på 12v, så du må modifisere til en adapter så du kan bruke de på 230v, jeg har bare koblet om med en 12v adapter som jeg hadde liggende. Og det fungerer helt fint.

Jeg vil helst ha to, så jeg får nattlys i hele akvariet.

Eller tror du at fiskene vil foretrekke at det er mørkt i ene delen av akvariet.
Jeg har discus i dette karet, vil de like nattlys forresten, eller liker de det helt mørkt?
Jeg har nå vært å kjøpt meg enda en katode og fått montert denne på.

Men det jeg lurer på er om det er kanskje for mye lys der no for å være nattlys?

Ligger ved bilde. Hva synes dere? Er dette for mye?
Personlig er jeg jammen usikker på hvor stor mengde det skal være av nattlys.
Begge bildene dine er flotte å se på syns jeg, men det første er favoritten min hehe.
Har du søkt på forumet, og sett hvordan andre har nattlysene sine?
jeg syns også det første bilde var best, med tanke på lys. men så klart, du gjør jo slik du selv vil. det var litt mer mystikk i det først. men det andre var pent også. om det er for mye lys vet jeg desverre ikke. hvilken kategori lå lysene i på nettsiden? vet du om de hadde kortere? /mindre typer? Er på utkikk etter lignende. men jeg hadde jo helst sett for meg noe som kunne stå på mer eller mindre hele natten som et pent nattlys i stua når mørketiden kommer, hehe.
Jeg er jammen meg litt usikker jeg på om jeg skal ta ut igjen det ene lyset. eller kanskje bare montere det ene mer midt på, og kunn ha ett. Får se hva jeg gjøre

Der jeg kjøpte disse har de bare disse lengdene. Men du kan muligens se på andre nettsider hvor de selger casemods til pc. Mulig de har flere lengder av kaldkatode der.

Mine nattlys står på hele natten, de står på timer, som slår seg på 5 min før lyset går av, dette fordi kald katode trenger ca 5 min før lyset lyser for full effekt. Så går de av ett par minutter etter at lyset er gått på igjen om morgenen.
Hva gjorde du for å sikre at lysene ikke blir påvirket av fukt? Vil tro at ip på disse neppe opprettholder krav for våtrom?
Skulle til å spørre om dette med fuktighet jeg og, haha! Foresten, googlet litt om katode og fant foreløpig bare de på 30 cm. Argh! Ikke at det ikke finnes andre LED lys men en sånn stav virket så kjekt. Er det foresten noen sånne små LED spotter som tåler å stå på lenge, og tåler fuktighet? Så noen skrev at disse lysene ble så fort dårlige og greier. Hm.
Jeg har silikonert rundt begge endestykkene og med kontakten (der ledninger går inn i ene enden) har tettet godt og brukt rikelig med silikon, så "skal" være tett nå...
Det vil isåfall tiden vise, skal gi oppdateringer hvis det skjer noe med katodene, men foreløpig lyser de som bare det uten noe problemer.

Hvis noen lurer så har jeg festet de med dobbelsidig teip som er beregnet for lister på biler, disse skal tåle mye fukt og henger som støpt.
Tilfeldig bekjentskap
© merete gramm
Reklame for plussmedlemskap