Defekt lysamatur?

Hei,

jeg er rimelig n00b akvarist. Min eks-mann var akvarist - og når vi ble separert ble det bestemt at vi skulle ta et akvariet hver. Men foreløpig står begge hos meg, og det er et vision 180 og et trigon 190.

På Trigon 190 fungerer plutselig ingen av lysene. Jeg kjøpte nye lys, men det ser ikke ut til å ha noen effekt.

En bekjent var på besøk, og han fikk de til å lyse igjen, men etter kort tid så sluttet det.

Jeg tror derfor ikke selve lysene er problemet. Kan det være at det da er dårlig kontakt i selve lysamaturet? Må hele greiene da byttes ut?

Noen som vet noe pris på sånt?

Sånn lite bispørsmål - jeg har en 'gammel' type uten matehull på lokket.
Hvis jeg likevel må bytte ut hele lysamaturet blir det mye dyrere å bytte hele toppen? hadde vært kjekt med sånn matehull så jeg kunne kjøpt en sånn mater.. (er en del borte på helgetur o.l)

på forhånd takk for info og hjelp.
Det du kan sjekke er om lysrørene sitter skikkelig i, hvis de gjør det kan du prøve å lirke litt på bryteren for å se om det er der feilen ligger.

Du kan også se på om det er ett rød eller blått klistremerke på lysamaturet, det skal være ett lite rundt klistremerke isåfall.

Du kan også bare skjære ett hull i lokket til en slik forautomat, en firkant som tilsvarer f.eks. juwels originale foringsautomat.
Det er forsåvidt ikke så veldig dyrt med disse juwel lokkene, men ikke noe poeng å bruke penger på, billigere å skjære ett hull :P
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap