Driftstans (haster)

I kveld skal strømmen stenges her i lokalet pga oppgradering utenfor bygget. Og da har jo jeg et lite problem som har satt opp akvarium på jobb. Lofotkraft sa at de skulle stenge strømmen et lite minutt i hele bygget, men jeg tror nok det vil gå litt lengre tid. Jeg tviler for at resverve strømmen funker på kontakten til akvariet og kun går til datasystemet. Noen som har en ide til hva jeg kan gjøre for å holde sirkulasjon i akvariumet den tiden? (blåse med sugerør hele tiden hahaha) Må værtfall minske på skadene som kan skje. Vet jo ikke hvor lenge det kan være stans her.

ble sikkert ikke rett forum å legge det i men forsøker likevell.
De gangene strømmen har gått her hos meg så har jeg fulgt med på oppførselen på fiskene og testet for nitritt (og ammoniakk/ammonium når jeg har hatt testen i hus) i ettertid og tatt ekstra vannbytter om nødvendig. Til nå har det gått overraskende bra, selv om det har vært strømstans i opptil 6 timer ved en anledning så har jeg ikke hatt utslag på testene i ettertid.

Under selve strømstansen er det ikke så mye man kan gjøre egentlig enn å la være å mate og å pakke inn akvariet med dyner og tepper om det er fare for at det blir veldig kaldt i rommet i lengre tid. På sommeren er det sistnevnte ikke noe problem antar jeg
Er ikke noe problem med kulde her da vi har et antall på over 20 datamaskiner som står å går dagen lang (bingolokale) Satser på at det går bra. skal være her å følge med værtfall
Det vil nok helst gå bra, og ser du at fiskene forandrere oppførsel i ettertid så skift vann. Da ordner det meste seg
Du får sleng fiskene i bilen og komme med til meg, så kan eg ha di i asyl en stund
hehe ja det hadde jo vært en ide om dette sku ha pågått over lengre tid. Har heldigvis et karr heime som kunne ha funka om det skulle skje nå alvorlig
Det går jo ann å bruke en skjøteledning som går i til et data strøm uttak som virker, mens det står på. Trenger jo kun pumpen, og ikke lys og varme. Så det er ikke den stor belastningen det er snakk om her (ca. 10-25w).
Strømstans et lite minutt er vel ikke noe problem. Selv om det skulle bli litt mer enn ett... Jeg slår ofte av pumpa for et par minutter ved renhold, når jeg mater rasboraene i reke karet osv. Aldri noe problem med det. Jeg er litt mer bekymra for at vi skal ha strømstans her i 8 timer om en uke. Regner med det også skal gå bra, men får følge med på nitritt dagene som følger.
Tordenvær har tatt strømmen her flere ganger, og relativt mange timer uten strøm har gått bra i etablerte kar. Men da det ble bråstopp rett etter grundig slamsuging, filterrens og bytte av en svamp var det værre. Tipsene jeg fikk var å sørge for litt sirkulasjon manuelt. I Juwelkaret helte jeg gjennom noen liter i timen med litermål, det samme i HMF-filtere. Utvendig filter er også greit, legg utblås-slangen i en bøtte så gjør heverten resten. Ikke mye som skal til...

Små innvendige filtre er litt vanskeligere synes jeg, det har heldigvis gått bra...
Jeg koblet tidligere ut filteret ved foring og kom først på det neste formiddag, etter 12 -14 timer. Det gikk bra hver gang, men etter den lengste driftsstansen la jeg utblåset i en bøtte slk at jeg fikk skyllet gjennom filteret.

Min erfaring er at utvendige bøttefiltere godt tåler noen timers driftsstans. Som også Linda sier, ved langvarige pauser kan du legge utløpsslangen i en bøtte og la den fylle seg. Hell vannet tilbake i karet. Gjenta etter noen timer ved langvarig strømbrudd og du unngår alle problemer. Små innvendige (løse!) filtere kan du løfte opp slik at vannet som er i dem renner ut i karet, settes umiddelbart ned igjen og bakteriene har fått nytt vann - og næring-.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap