Filter til 65 liter akvarium.. hva bør jeg kjøpe?

Hei

Har ett akvarie på 65 liter som i dag filtreres av en Hang-on pumpe. Det var denne pumpen jeg fikk med til akvariet.. Har skjønt at dette ikke er den mest optimale, så noen tips til andre pumper som kunne være bedre å bytte til?

Jeg er ikke ute etter den dyreste pumpa, men en som er effektiv og som er helt grei.
Har sett litt på fluval u2, denne koster drøye 400 kroner hos aquamanias.

Noen andre pumper som er bedre/dårligere? Tips og forslag mottas med glede.
Et slikt et, eller et lignende fra Eheim, Tetratec eller Am-top. Selv har jeg både Eheim og Am-Top utvendige filter, og er veldig fornøyd med begge merkene. Ikke vær redd for å overdimmensjonere filteret, det hjelper bare til med et bra miljø for innvånerne i karet.
Et 65liters kar er heller ikke så stort at det gjør noe, så et utvendig filter vil spare deg for mye plass i karret. Dessuten slipper du rense det hver fjortende dag. XD
Løkka til, uansett kass filter du havner på
Jeg bruker Eheim aquaball, den største typen (innvendig filter)i like stort akvarium
Er veldig fornøyd med det.
Jeg er kjempefornøyd med Fluval 2+ til kar på den størrelsen. Men jeg tar da ut all innmat og erstatter denne med en stor bit grovporet blåsvamp.
En annen fiffig løsning er jo å lage deg et hjørnefilter av blåsvamp. De også trenger lite vedlikehold, pluss at du får et mye større filtervolum på omtrent like stor plass som et innvendigfilter tar. Finnes mye info her på siden om slike filter.
Slenger meg på siste taler, har omsider fått på plass HMF-filter i ett av 54-litrene, og er superfornøyd! Fort laget, og så var det slutt på all irritasjon og yngelsikring og kapasitet og alt annet surr. Er plass til varmekolben bak matta, kolben pynter jo ikke akkurat opp i et lite kar. Har snittet litt i fronten og puttet på plass javamosedotter, nå synes filteret nesten ikke. Anbefales!

Ta en titt på Sissimors Trollskogen også, hun har tatt filterskjuling et skritt lenger :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap