Bytte filterdeler???

Hei.
Jeg har akkurat kjøpt et brukt akvarium med pumpe of filterenhet. Filteret er luftdrevet, og består av en ring i bunn, hvor vannog luft stiger opp et rør, og en filterenhet på toppen. Inni denne ser det ut som det er litt filtervatt i bunn og topp, og noe som ligner på kull/aktivt kull i midten. Er dette et greit filter i en 10 liters bolle, og kan jeg ha sand i bunnen? Når filteret trengså å skiftes, så er det bare å kjøpe ny vatt og kull???

Eller bør jeg kjøpe et nytt luftdrevet filter? f.eks. Hagen biofoam enkel (er denne rekesikker?)
kull trengs kun når du kjører med medisiner, så det kan bare tas ut. har du et navn på dette merket/bilde av filtret ditt?
Plussmedlem
Klarer ikke helt å se for meg hvordan det ser ut, du har ikke et bilde?

Kull skal du ikke trenge å bruke. Vatten kan du bare skylle i temperert (samme som i bollen) vann.

Biofoam- filter er både rekesikre og effektive de. Bruker flere slike, men i større str, i kar med yngel.

Ser ingen grunn til at du ikke skal kunne ha sand i bunnen av bollen...
Ok. Så da kan jeg bare kjøpe ny filtervatt da. Men den minste biofoam koset jo bare 45 kr, og det er mindre enn en pk vatt...Har jo bare 10 liters bolle, så den minste holder, så da tror jeg at jeg bare kjøper nytt filter etterhvert...

Takk for svar.
Har prøvd å ta noen bilder av filteret.

Det første bildet er bare filteret og pumpa.

På det andre bildet har jeg fylt bollen med sand, og satt filteret i bunnen. Det ser ut som at noe sand suges ca halvveis opp i røret, men ikke opp i selve filteret. Ellers ser det ut til å fungere bra. Kan jeg bruke dette sånn jeg har montert det. Skal etterhvert plante noen planter også, men vil få filteret til å fungere ordentlig først.

Sanden har jeg vært ute i hagen og hentet. Den er vasket og kokt og vasket igjen. Har ikke vanntestesett, så jeg må vente til jeg får dette før jeg får testet kvaliteten på vannet. Håper dette blir bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørund Sollid
Reklame for plussmedlemskap