Hva er god filtrering?

Det er flere fisker som det står "anbefaler/krever god filtrering". Men hva er egentlig god filtrering?

Er dette antall liter pr time, eller er det størrelsen på bøtta med utvendig filter, eller er det innholdet i selve filteret (tenker da på blåfilt, keramikk-kuler/rør o.lign)? Det er vel summen av alle faktorene, men hva er mest avgjørende?

Er det noen tommelfingerregel på antall liter pr time som er "anbefalt" og hva som er "veldig bra"?

Jeg skal sette opp en reol med 9stk 90L (50*50*35) og disse er ferdiglaget for hjørnefilt-løsning. Skal bruke blåfilt og sirkulasjonspumpe, men hva er det som egentlig bestemmer hvor godt filterene blir? Er det tykkelsen på selve blåfilten, eller er det hvor mange liter pr time sirkulasjonspumpen bak blåfilten er på?

Hvor mange liter i timen bør jeg ha hvis jeg ønsker god filtrering? Det er jo vel litt begrenset hva som er praktisk i et kar med disse målene også. Hvis man setter inn ei pumpe med 1000-1500L/t, så vil det vel være så sterk strøm at det vil sprute over eller flytte på innredning og grus?

Er det noen som kan anbefaler noen gode og driftssikre pumper til en slik løsning? Jeg tror jeg ønsker å kjøre samme type pumpe for alle karene, slik at det er enklere ved f.eks vedlikehold og reperasjoner.

I et av mine andre kar som jeg har med hjørnefilt, så har jeg ei sirkulasjonspumpe med 2 hull for utgående vann. Gjør dette noe positiv effekt i karet, med vannstrøm på flere nivåer, istedet for å sende alt fra en, eller har dette egentlig ikke så stor effekt?
Personlig så tror/innbiller jeg meg at det må være bra, og jeg har derfor satt på en slange på den ene "utspruten" slik at den kommer ganske nær bunnen. Har da satt den ene lekshulen med åpningen mot denne strømmen, og det virker som denne hulen er mer populær enn de andre i karet. Men det kan jo hende at dette er bare tilfeldig.
Hannen får i hvert fall ekstra hjelp til å vifte "frisk vann over eggene"
Her sto det mye hehe.

Hovedregel er eg litt usikker på, sjølv har eg 2 blåfiltermatte i hvert bakhjørne og eg kjører ei pumpe per filter i 240L. (det er ca 200L vann i karet)
Bruker Eheim compact 1000+, der kan eg justere vannsirkulasjonen mellom 150L-1000L/t.
Begge mine pumper kjøre på full guffe så her sirkulerer eg 2000L/t, altså ti ganger vannmengde.
Har satt på ett T-rør på begge pumpene for å få ned strømmen i karet og det funker.
Legger ved ett bilde
Plussmedlem
iTetra
Er dette antall liter pr time, eller er det størrelsen på bøtta med utvendig filter, eller er det innholdet i selve filteret (tenker da på blåfilt, keramikk-kuler/rør o.lign)? Det er vel summen av alle faktorene, men hva er mest avgjørende? Er det tykkelsen på selve blåfilten, eller er det hvor mange liter pr time sirkulasjonspumpen bak blåfilten er på?


Summen av alle faktorene. Det hjelper ikke med stor bøtte, hvis den er tom. Det hjelper ikke med full bøtte, hvis det ikke sirkulerer vann i den...

Har du kun tenkt til å ha blåmatte, eller skal du ha noe bak blåmatten? Selv har jeg fylt opp med keramikk og bioballer i alle mine blåhjørner, for å få best mulig effekt.

I mine 105litere har jeg blåhjørne på ca 14 x 14 cm, buet, med et par liter keramikk og bioballer bak. Matten er 3cm. Disse drives av pumper på 900- 1200l/t. Jeg har da maller og cory i disse og kan belaste de tungt.
Jeg slamsuger bak matten en gang eller 2 i året for å få vekk endel dritt. Da bare stikker jeg slangen ned mellom massen bak der.
Lurer på om det går ann å måle hvor godt et filter er ved å tilsette nitritt, og måle hvor raskt den går ned? (uten fisk tilstede selvfølgelig)

Har også lært at høyere antall liter pr time ikke alltid betyr bedre filtrering. Hvis vannet passerer for raskt igjennom filteret så rekker ikke bakteriene å rense det.
milo
Har du kun tenkt til å ha blåmatte, eller skal du ha noe bak blåmatten? Selv har jeg fylt opp med keramikk og bioballer i alle mine blåhjørner, for å få best mulig effekt. I mine 105litere har jeg blåhjørne på ca 14 x 14 cm, buet, med et par liter keramikk og bioballer bak. Matten er 3cm. Disse drives av pumper på 900- 1200l/t. Jeg har da maller og cory i disse og kan belaste de tungt. Jeg slamsuger bak matten en gang eller 2 i året for å få vekk endel dritt. Da bare stikker jeg slangen ned mellom massen bak der.


Hadde egentlig tenkt bare blåmatte ja (5cm). Mener å ha lest i en eller annen tråden her på AF, at det ikke var noe hensikt med bioballer bak blåmatten. Bioballene var hensiktsmessig når det var filter bak en bakgrunn, men ikke bak blåmattehjørnet, men husker ikke helt hva begrunnelsen var. Mulig dette forhindret litt av sirkulasjonen?



Plussmedlem
cara79
Har også lært at høyere antall liter pr time ikke alltid betyr bedre filtrering. Hvis vannet passerer for raskt igjennom filteret så rekker ikke bakteriene å rense det.


Stemmer det Cara... Noen hevder at f-eks FX5 ligger i grenseland for L/T med tanke på at bakteriene skal få tid til å rense....
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap