Bytte av grov blåsvamp i orginal juwel filtersats

Har beholdt det orginale filter i et Juwel Vision 180L.
Dette er av typen Bioflow 3.0 som består av sett fra toppen:
- Hvit mekanisk filt
- Sort kullfilter
- Grønn nitrat svamp
- Grov blåsvamp
- Cirax kasset
- 2 stk. fin blåsvamp

Den grønne er fjernet og erstattet med JBL sin Clearmec Plus, og det sorte
er erstattet med Prodac sitt aktive kull Clarocar.(har hatt hvitprikk, så dette er
der nå, for å fjerne medisinrestene)
De øvrige filter er som orginalt.

Nå har den grove blå svampen begynt å røyte og slippe vann "forbi" filteret.

Det jeg da lurer på er i hvilke av de blå svampene den gode bakterikultur
befinner seg? I den grove som jeg nå må bytte, eller i de 2 fine i bunnen,
eller i alle tre? Nå er det vel også noe av dette i Cirax'en samt JBL sin Clearmec plus sitt, som jeg kjører med.

Vil jeg risikere noe her ved å bytte den? Om man skal følge Juwel sin annbefaling slavisk, så skal jo denne grove blåsvamp byttes hver 3' måned uansett....
Er vel muligens et salgstriks for å tjene penger, men de vil vel ikke annbefale
dette om du risikerer tap av bakterier og oppblomstring av Nitrit etc. uten at du finner gode bakterier i andre filter.De sier jo samtidigt at du må aldri bytte mer enn en blåsvamp om gangen. De mener vel da både grov og fin blåsvamp samtidigt. De fine svampene i bunnen vil dem du skal bytte etter 9 og 12 måneder.

Noen kloker hoder der ute som kan dette?
Det er nok bakterier i mer eller mindre alle svampene, også grønne nitratsvamper Bytt en og en av gangen så går det nok fint.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at den røyter og slipper vann forbi filteret, men jeg tipper at den uannsett er moden for utskiftning De blir pjusk etterhvert.

Dette med å skulle bytte filter"patroner" så og så ofte er bare vas og gode penger for dem. Også at du bare må bruke deres spesialtilpassede svamper. Har du en god blåmatte så skjær til en god bit selv. Blir svampene veldig tette så ta dem ut og klem dem rene i litt akvarievann. Som oftest holder en svamp i evigheter, jeg har enda ikke byttet ut en eneste svamp hos meg, og de var godt brukt når jeg kjøpte akvariet.
Takk for svar!

Det som skjedde var at under bytte av orginal sort og grønn filt med andre tredjeparts filter, fikk den grove blå svampen røff behandling i taggene som du har innvendig i 'kassene" i pumpa. Den fyller ikke lengre helt ut i veggene innvendig, om du skjønner.

Regnet nesten med at du fant bakteriene rundt om på de fleste filtrene, men greit å være sikker. Bytter da denne blåsvamp pronto, så jeg slipper flere blå rester av den flytende rundt. Tolker det da dit at selv om en ny svamp ikke vil "fungere" på en god stund, så vil de gode bakterier i de andre filtrene takle det.
Tennessee
Tolker det da dit at selv om en ny svamp ikke vil "fungere" på en god stund, så vil de gode bakterier i de andre filtrene takle det.


Den er som en nybygd leilighet og vil gradvis fylles med nye innbyggere Det er bakterier mange steder, ikke bare i filteret ditt, men siden vi jobber hardt for å gjøre filterene våre til så fine leiligheter som mulig så er det der det er absolutt mest av dem. Sand og grus er også populære tilholdssteder for bakteriene, noen filtere drar faktisk vannet gjennom grusen istedet for å ha svamper.

Det er måten å bytte svamper på, bytte litt av gangen. Gjerne også når du rengjør filteret, litt av gangen gjør susen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap