Armatur fra juwel som sluttet å funke

Mitt armatur til 160litern funker ikke lenger, og jeg vet ikke hva som er galt. Jeg kjøpte det brukt, så jeg har ingen bruksanvisning til det heller.

Jeg har hatt karet i over ett år nå og har ikke byttet lysrør, og jeg vet at forrige eier heller ikke gjorde dette. Jeg vet ikke hvor lang tid lysene har vært i bruk.

Det ligner på dette:
http://www.zooutsalget.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_11_322_323&products_id=933
Lysrørene er godt skrudd på, jeg får ikke av lokkene som er skrudd til engang...

Er det noen som har erfaring med disse?

Jeg har ikke mulighet til å få sjekket om det er lysrørene eller om det er noe annet som er feil.

Bytt lysrør og tenner(e) så ser du sikkert lyset igjen. Trodde dette var opplysende.....
Ville prøve dette først. Rør og tennere er ikke evigvarende.....
Jeg er fullt klar over at de ikke er evigvarende.. hehe
Jeg kommer nok til å teste ut med nye lysrør dersom jeg ikke får noen bedre tips, det er litt surt å bestille nye rør dersom armaturet er ødelagt.


Tenneren tror jeg er elektrisk, så den kan jeg ikke bytte.

Etter en kvikk søking på nett ser jeg at Juwel muligens har et lite rykte på seg for dårlige armatur? Kan det være noe som er gått gærnt i elektronikken?
Vannsti
Jeg er fullt klar over at de ikke er evigvarende.. hehe Jeg kommer nok til å teste ut med nye lysrør dersom jeg ikke får noen bedre tips, det er litt surt å bestille nye rør dersom armaturet er ødelagt. Tenneren tror jeg er elektrisk, så den kan jeg ikke bytte. Etter en kvikk søking på nett ser jeg at Juwel muligens har et lite rykte på seg for dårlige armatur? Kan det være noe som er gått gærnt i elektronikken?





Desverre er jeg ikke synsk, hehe. Eneste måten å teste det ut er å bytte rør. Ellers må du få noen til å måle spenningen for deg
Hm. Ja, sant :p
Er uansett på tide med nye rør, får bare håpe armaturet funker da.


Må jeg skruve opp lokket på den lange boksen imellom lysrørene for å måle spenningen? Det må jeg vel.. Da må jeg bare få opp de fordømte skrulokkene rundt lysrørene først! De sitter som bare juling! hehe

Off.. skitt altså! Hjelper det om jeg legger ut bilde av armaturet?

Takk for svar iallefall! =)
Vannsti
Hm. Ja, sant :p Er uansett på tide med nye rør, får bare håpe armaturet funker da. Må jeg skruve opp lokket på den lange boksen imellom lysrørene for å måle spenningen? Det må jeg vel.. Da må jeg bare få opp de fordømte skrulokkene rundt lysrørene først! De sitter som bare juling! hehe Off.. skitt altså! Hjelper det om jeg legger ut bilde av armaturet? Takk for svar iallefall! =)




Du må nok ta ut røret(a) for å måle spenningen ut til rørene. Spenning måles vel der hvor tappene på lysrøret går inn. Bilde hjelper ikke meg så mye...
Har også et Juwel akvarium og vet at de klossene utpå lysrørene er helt vanvittige å få av, la oss bare si at det kom en god del unødvendige fraser når jeg skulle bytte. Jeg har kjøpt lysrør hos Biltema, og de var jeg kjempefornøyd med,især med tanke på pris!

Har ikke sett noe til tennere på midt heller? Regner med det er "elektrisk" - og at det er dette som er i den kassen midt på amaturet på undersiden.
Har vært opptatt lenge, og karet står fortsatt rimelig mørklagt..

Grapejuice: Jeg har hørt at noen blir plaga med alger ved bruk av vanlige lysrør.. har du sett noe til dette fra dem på biltema? kanskje jeg løper dit og kjøper :p
Gruves til å ta ut rørene.. prøvde med det eneste resultat at fingrene svir og ingenting rikket seg.
Har hatt eit 160 liters juwel sjølv. Dette er ein modell som ikkje selges lenger, så eg er rimelig sikker på at du har det same som eg hadde. På denne modellen er det T8 rør. Dei sit ganske så fast ja, så mitt råd er å alliere seg med ein sterk mann På denne modellen sit det også ein tenner bak ein kvit skrue. Du er anbefalt å bytte denne kvar gong du bytter rør. Lykke til!
Okei, jeg får kjøpe inn utstyr da. Er det sånne vanlige tennere som man får på butikken? Hva tror du om å bruke biltemarør isteden for å bestille nye fra Juwel? Kanskje jeg bør starte egen tråd om det.. =p
Ingunn Johnsen
Har hatt eit 160 liters juwel sjølv. Dette er ein modell som ikkje selges lenger, så eg er rimelig sikker på at du har det same som eg hadde. På denne modellen er det T8 rør. Dei sit ganske så fast ja, så mitt råd er å alliere seg med ein sterk mann;) På denne modellen sit det også ein tenner bak ein kvit skrue. Du er anbefalt å bytte denne kvar gong du bytter rør. Lykke til!



Nå først!! har jeg fått ut begge rørene, men hvor er denne lille hvite skruen? Jeg har kjøpt tennere og nye lysrør, tenkte å finne ut hvor tennern skulle være før jeg prøver rørene..!
Fikk ikke av den ene skrutingen, men fikk trykket det nye røret inn for å teste allikevel. Det funket!
Men tenker likevel jeg skulle fått bytta tenner, det er bare det at jeg ikke ser hvor de skal hen...
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap