Lage porsabord/stativ selv?

Jeg har en 85 liter jeg skulle hatt et bord til. Men standard str på slike porsabord er for høyt da jeg skulle ha plassert karet under et vindu. Så da lurer jeg på: Jeg kan vel handle inn deler til porsareol og lage et bord selv i ønsket størrelse?

Hvilke deler trenger jeg da i såfall? Kunne tenkt meg en hylle under, evt med skyvedører. Lar det seg gjøre tro? Og så trenger jeg stillbare ben på det.

Ser Akvariekjellern har en del deler listet opp, men dette sier meg lite.

Bestiller jeg totalt ønskede meter i slike firkantrør eller får jeg de ferdig kappet i ønsket lengde tro?

Hvem andre forhandler porsadeler og hvem er billigst?
Du bare bestiller porsa delene i de lengdene du vil ha. De kapper alt til for deg. Lag noen tegninger hvor du ser hvordan det vil bli seende ut. Dermed kan du få det akkurat som du vil. Jeg fikk delene til fire av mine reoler laget på mål jeg selv hadde målt opp. Jeg brukte Akvariekjelleren. Var veldig fornøyd med det.
For stativ følg guiden

Veldig fin guide.

Dersom du skal lage single bord så ville jeg annbefalt å bestille fra da de har det meste du trenger, dersom akvariet blir 1 m eller lenger må du ha inn et bein pr 50 cm for å få det stødig...
Holder på å bygge om en porsareol selv akkurat nå, og det lar seg fint gjøre med litt praktisk sans og en baufil :o)

Har noen deler og porsabiter til overs, kanskje du vil overta disse billig om de passer ditt prosjekt? Hvor stort bord vil du ha?
Takker for all info. Da skal jeg studere litt nærmere.

cara79: Bordet skal være 70 cm langt og 35 cm bredt (målene på en standard 85 liter). Høyden på bordet må være max 45 cm. Kanskje noen cm mindre også. Vil gjerne ha mulighet for en hylle under for oppbevaring. Så ja, har du noe til overs som kan passe, er jeg interessert jeg.

Da trenger du 2 porsarør på 30* 65cm hver, pluss bein og hylle. Skal du ha høyde på 45 cm, eller helst litt lavere? Hvis du har 10cm bein under hylla, og 25 cm fra hylle til akvariet, så får du bordhøyde på 41 - 42cm inkl regulerbare bein.

Du trenger:
porsa:
- 4 * 30 cm (kortside)
- 4 * 65 cm (langside)
- 4 * 10 cm (bein under hylle)
- 4 * 25 cm (bein over hylle)

4 * 3veis knuter
4 * 4 veis knuter
4 regulerbare bein.

Blir dette riktig tro? Jeg tror det, men om noe er helt feil, så håper jeg noen sier fra :o)

Jeg har i alle fall 4 regulerbare bein, 4 3veisknuter, samt en del smådeler porsarør. Noe svart og noe sølv. Hvilken farge vil du har på bordet?
Ja, dette stemmer nok. Har sittet å sett på det nå og sett på priser på den danske siden linket til litt lengre opp her. Har regnet med de samme målene som du cara79. Blir fort noen kroner gitt! Jeg tenker jeg tar slike porsarør med slik "utstikker" på, eller "flig" som det står på de danske sidene til på de rørene under. Da får jeg felt en hylleplate "nedi" på en måte, og slipper å skjære den til for å passe ved beina på bordet. Var lagd slik på et bord jeg hadde tidligere til et annet akvarium.

Har også sett på slike lister som kan limes eller tapes på for å få skyvedører. Men finner ikke noe plater der til å bruke til det.

Kjøper gjerne det du ikke har bruk for cara79. Send meg gjerne en mail med pris osv. Sølv eller svart spiller vel ikke så stor rolle. Akvariet er i sølv, men har også et i svart. Så går kanskje for svart i tilfelle jeg bytter om på dem senere.
Vet ikke hva svaret på regnestykket ditt ble, men har regnet på et par bord selv, og da har faktisk ferdig bord blitt billigere. Nærmeste større bord jeg fant hos aquamanias koster 720, og man kommer fort opp i dette beløpet i deler. Det er jo mulig å kappe rørene slik at du får den størrelsen du ønsker. Vet ikke om disse bordene kommer ferdig montert eller i byggesett, men det lar seg sjekke når Brasilturistene kommer tilbake dersom dette blir en billigere løsning.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap