Er ny på co-2 anlegg, problemer og spørsmål

Har nettopp kjøpt et lite Co2 sett med utskiftbare Co2flasker. Har koblet det opp og hatt det i drift i noen dager, men har et problem. Jeg har faktisk flere problemer, og litt spørsmål. Deler de opp tallvis slik at dette blir litt oversiktlig. Vet du svaret på ett av de, ikke nøl med å svare

1. Jeg antar at Co2 tilførselen kun skal stå på om dagen, når plantene kan forbruke Co2?

2. Jeg skrur av Co2 om natten, men når jeg skal starte anlegget dagen etterpå, har slangen fylt seg med vann, og vann-nivået i den kolben(dråpeteller?), har sunket, eller fylt seg helt opp. Når jeg da skrur på anlegget igjen går det jo selvsagt ikke, fordi vannet ikke trenger gjennom den difusoren. Det ender da med et smell fordi trykket blir for stort. Hvordan forhindrer jeg dette? Hva gjør jeg feil?

3. Jeg leser at dersom man har lav kh (noe jeg har), så vil PH svinge voldsomt dersom man tilsetter Co2. Jeg har ikke merket noe forandring i atferd hos fiskene mine. Bør jeg anskaffe et instrument som holder kontinuelig vakt på PH?

4. Co2 boblene er synlige, men de stiger rett til topp i akvariet og blir på ingen måte fordelt rundt av vannbevegelsen i akvariet. Har de likevell en effekt på hele karet?


Meget taknemmelig for svar og råd
DorianGray
Har nettopp kjøpt et lite Co2 sett med utskiftbare Co2flasker. Har koblet det opp og hatt det i drift i noen dager, men har et problem. Jeg har faktisk flere problemer, og litt spørsmål. Deler de opp tallvis slik at dette blir litt oversiktlig. Vet du svaret på ett av de, ikke nøl med å svare :) 1. Jeg antar at Co2 tilførselen kun skal stå på om dagen, når plantene kan forbruke Co2?


Hvis du har magnetventil så kan du sette denne på en timer. Hvis ikke så kan du skru av om natten. Jeg har aldri skrudd av CO2 om natten, men det krever at du følger nøyde med slik at du ikke får for mye. Skrur du av om natten vil du være trygg.


DorianGray
2. Jeg skrur av Co2 om natten, men når jeg skal starte anlegget dagen etterpå, har slangen fylt seg med vann, og vann-nivået i den kolben(dråpeteller?), har sunket, eller fylt seg helt opp. Når jeg da skrur på anlegget igjen går det jo selvsagt ikke, fordi vannet ikke trenger gjennom den difusoren. Det ender da med et smell fordi trykket blir for stort. [B]Hvordan forhindrer jeg dette? Hva gjør jeg feil?[/B]


Set en tilbakseslagsventil på CO2-slangen eller kjøp den en bobbleteller som har dette inebygd.

DorianGray
3. Jeg leser at dersom man har lav kh (noe jeg har), så vil PH svinge voldsomt dersom man tilsetter Co2. Jeg har ikke merket noe forandring i atferd hos fiskene mine. [B]Bør jeg anskaffe et instrument som holder kontinuelig vakt på PH?[/B]


Kjøp deg Bikarbonat og øk kH til ca 3. Bikarbonat koster lite og er enkelt i bruk.

DorianGray
4. Co2 boblene er synlige, men de stiger rett til topp i akvariet og blir på ingen måte fordelt rundt av vannbevegelsen i akvariet. [B]Har de likevell en effekt på hele karet?[/B]


Enten må du kjøpe deg en CO2 reaktor eller så må du lage en. CO2 som bare stiger til værs har liten effekt på CO2 innholdet i vannet. Hvis du har flere filter i karret eller har innvendig filter så sett CO2-slangen inn i filteret. Har du kun et utvendig filter så er det reaktor som er tingen. Et innvendig filter løser også problemet når det gjelder det å være forsiktig slik at filteret stanser opp. Med et singel utvendig filter har man risikoen med at det danner seg en CO2-lomme på toppen slik at impelleren går tørr.


DorianGray
(klipp) 1. Jeg antar at Co2 tilførselen kun skal stå på om dagen, når plantene kan forbruke Co2? (klipp) [/B] :-)



Jeg ser du allerede har fått bra svar, men et lite tillegg: Selv har jeg magnetventil som er koblet til timeren som slår lyset av og på. dermed opphører tilførselen av co2 automatisk når lyset slokkes og setter i gang igjen når det tennes. Da slipper man å tenke på den biten. Co2 bør ikke tilsettes når det er mørkt ettersom plantene kun tar dette til seg når de er belyst. Dermed kan co2 nivået bli for høyt, og dessuten sparer man penger ved å stenge om natten.

Stephan
Takk for tilbakemelding begge to.

Ser ut til at jeg trenger en reaktor og tilbakeslagsventil da. Rart at dette ikke følger med settet, iom at systemet er tilsynelatende ubrukelig uten.

Tips til hvor jeg kan finne tilbakeslagsventil? Kan jeg bruke hvilken som helst reaktor på markedet?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap