Hvor mange stikk (stikkontakter)?

Jeg skal snart sette opp et nytt akvarium (530 liter) og vi skal gjøre litt med det elektriske anlegget først. Så jeg lurer rett og slett på hvor mange stikk jeg egentlig bør satse på? Det er ikke et rom hvor det er plass til flere akvarier - ikke før jeg evt velger reol i stedet.
Jeg bestemte meg først for ett fireveis stikk - altså slik at det blir totalt fire stikkontakter (eller vegguttak da), men det er kanskje lurt å satse på to fireveis stikk i stedet?
Hvis det kun er til ett akvarie holder det med fire. Lys, pumpe, varmekolbe og en ekstra. Skal du ha reol senere er det jo greit til og gjøre det klart og.
Tja. Det spørs jo hvor mye utstyr man skal ha der oppi. I mitt største kar har jeg

2 x lys (standard)
2 x pumper/filter
1 x ekstra sirkulasjonspumpe av og til
1 x varmekolbe
1 x varmekabel

Det er 7 stikk på ett kar, og monterer jeg nattlys, elektrisk CO2-apparat og UV-filter så er jeg fort oppe i 10.
gå for 2*4 stikk med det samme :o)

Det er mye tryggere enn å bruke alskens skjøteledninger. Mitt kar på 375 liter har 2 kontakter til lys, utvendig og innvendig pumpe, og varmekolbe. Bruker også pumpe ved vannbytte for å pumpe vann fra mellomlagringsdunk og oppi karet, samt ei lampe ved siden av karet som også trenger lys...
Takk for svarene! Jeg går nok for to fireveis stikk jeg da. Så burde jeg ha litt å gå på.
Hei

jeg ville i steden for to fireveis kotakter gått for fire dobble ved siden av hverandre. Jeg ville da plassert de "stående", og inntil hverandre.

Grunnen for dette er at om du vil bruke feks tidsur, eller det er er trafoer på kontaktene, så kan størrelse og fasong på disse sperre for nabokontaktene, da de står nokså tett i en fireveis.

Her har vi fireveiskontakt, men pga dette problemet er det kobla til en skjøtekabel alikevel som ligger under der...
Det var et godt tips, Vegard! Det hadde jeg ikke tenkt på.
En annen ting jeg tenkte på er at stikkontaker ligger litt høyt slik at man får en drypp løkke på ledninger.
Bruk utendørs kontakter med lokk. Det bruker jeg på mitt akvarierom. Det er godkjente forsikrings messig. Det er ikke vanlig kontakter som står nærmere enn 50 cm tror jeg det er.
Det er ingen krav til IP 44 kapsling i ei stue, selv om det er akvarier der.... men har du laget deg et eget akvarierom, hvor det er mye sprut og søl, kan nok saken være annerledes.

Velger du IP 44, altså utekontakter som en her sier, mister du og muligheten til trafoer og tidsur..... man løser da dette med skjøteledninger etc, og man sitter igjen mend en misforstått løsning, da åpne skjøtepadder i en IP 44 kontakt jo blir helt feil....

Først kapsler man seg til at kontaktene er ubrukelige, så løser man det med padder

Mitt råd: dropp de med lokk!!
Ja, utendørs stikk med lokk har jeg ikke vurdert i det hele tatt. Veldig upraktisk da gitt!
Er en ordentlig sølekopp med akvarier plassert hist og pist i hele huset sånn rent midlertidig på andre året, og flittig bruker av silikon. Har gått over både langs gulvet og overkant av lista, og rundt vegguttakene (de firkantede gule gummisparkeldingsene de reklamerer for over alt er også flittig brukt, de virker!). Grenuttak har jeg, de henges opp på veggen eller legges i skapet for å få "dryppsløyfe". Ikke fullgod løsning hvis noe katastrofalt skjer, men vimsete omgang med hevert tåler det i alle fall sånn nogenlunde. Har ikke diskutert løsningen med en elektriker, det hele er jo bare sånn rent midlertidig ;o)
Vegard Ulset
Hei jeg ville i steden for to fireveis kotakter gått for fire dobble ved siden av hverandre. Jeg ville da plassert de "stående", og inntil hverandre. Grunnen for dette er at om du vil bruke feks tidsur, eller det er er trafoer på kontaktene, så kan størrelse og fasong på disse sperre for nabokontaktene, da de står nokså tett i en fireveis. Her har vi fireveiskontakt, men pga dette problemet er det kobla til en skjøtekabel alikevel som ligger under der...


Ganske smart å ha kontakter som ikke står side-om-side ja, det blir så trangt om plassen. Jeg har på ene akvariet en skøyteledning (for stikkontakten er bak kommoden akvariet står på) med timer til lys, kontakten til varmekolben, filteret og hustelefon på nå. Idag når jeg tok vannbytte så orket jeg ikke luke ut filteret, så jeg bare trykte på den røde knappen på skjøteledningen (for å kutte strømmen på alt), men jeg hadde da glemt at venninna mi satt på verandaen med min hustelefon for å ringe banken sin! *wops* Litt lurt å huske hva de diverse ledningene er også da, jeg skal gå rundt med merkelapper i morgen så jeg skal skrive hvilke ledning som er hva til neste vannbytte!
SiljeO
Litt lurt å huske hva de diverse ledningene er også da, jeg skal gå rundt med merkelapper i morgen så jeg skal skrive hvilke ledning som er hva til neste vannbytte!


Post-It har noen flipper til å markere sider med, bruker rødt for varme, blått for filter, gult for lys. De tåler vann, og svimete mennesker som meg forstår farger bedre enn skrift innimellom. Da er det bare grønt igjen på akkurat den palletten, vet ikke helt om det var en logisk farge for telefon...
Linda W: Smart! Det tenkte jeg ikke på en gang! Da må jeg på bokhandelen på mandag Grønt kan kanskje være "til alt som er tilovers"? Jeg har telefon på denne kontakten i gangen, på andre rommet har jeg lys til vegglampe (ikke akvarie), og på stua har jeg kontakten til varmeovnen på samme kontakten som alle akvarie-kontaktene også er på. Da kan jeg merke med grønt alt som IKKE hører til akvarie
Vegard Ulset
Det er ingen krav til IP 44 kapsling i ei stue, selv om det er akvarier der.... men har du laget deg et eget akvarierom, hvor det er mye sprut og søl, kan nok saken være annerledes. Velger du IP 44, altså utekontakter som en her sier, mister du og muligheten til trafoer og tidsur..... man løser da dette med skjøteledninger etc, og man sitter igjen mend en misforstått løsning, da åpne skjøtepadder i en IP 44 kontakt jo blir helt feil.... Først kapsler man seg til at kontaktene er ubrukelige, så løser man det med padder Mitt råd: dropp de med lokk!!


Det er riktig det at man ikke trenger IP 44 inne, men det er et krav på hvor nærme ett stikk kan stå vann. Jeg er ikke sikker på om det er 30 eller 50 cm. Var litt styr om det på ett par offentlige akvarier. Jeg brukte utendørs kontakter på akvarierommet mitt, slik at jeg slapp problemer ved eventuelle elektriske sjekker senere. Lokket fungerer slik at hvis noe drypper ned på det, går det ikke inn i boksen. I tillegg står stikkene over akvariene, så ikke noe vann slipper inn uansett.

Tidsur går helt fint ann og bruke i disse kontaktene. Det gjør jeg. På utsiden av huset mitt har jeg ett dobbelt stikk med to skøyte ledninger. De har stått slik nå i 10 år og det har aldri vært noe problem med dem.

Men rett skal være rett, de akvariene jeg har som ikke står på akvarierommet, har vanlige kontakter. Lettere og billigere.

I tillegg har jeg jordfeilbryter i huset mitt. Så skulle uhellet være ute så tar den strømmen før det er noe fare for at du kommer til og lyse som en lyspære hehe....
På Biltema har de såkalte buntebånd, disse som man kan holde orden på ledninger med, i bokser på 1000 stk i 10 forskjellige farger. Koster ikke mye mer enn et par Post-It blokker. Brukte det til kabelfester og til å merke alle ledningene til reolen med, på samme måte som Linda W gjør. Vannfast er et pluss.
Tilfeldig bekjentskap
© erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap