Trenger hjelp med å få utvendig filter til å fungere

Inaktiv bruker
Hei

Var i dag å kjøpte meg en ny utvendig pumpe av typen am-top. Har i hele kveld forsøkt å få den til å fungere, uten hell...

Har ristet og raslet i boksen og er ganske sikker på at jeg klarer å få ut all luft. Problemet er at det ikke kommer vann ut av utsuget dersom utsuget blir satt på høyde med innsuget eller høyere. Altså akkurat det samme som om det skulle vært en vanlig hevert. Er det noe galt med pumpen eller er det noe jeg gjør galt?
Har du koblet slangene riktig? Altså satt slangen for innsug på innsugsdelen av filterlokket, og ikke motsatt? Sjekk at begge slangene er montert på sin riktige plass på filterlokket. Følg slangen med hånden ovenfra og helt ned til filteret, så du ikke blingser og ser feil og TROR du har montert dem riktig

Bomma der en gang selv, og hadde satt innsugs-slangen på utblåsnings-tuten på filterlokket og motsatt med andre slangen, og da var det ikke mye liv i den, nei... Bare merkelige lyder, hehe.

PS! Filtertønnen ER full av vann...?
Inaktiv bruker
Filtertønnen er full av vann ja. Er det forskjell på slangene? I så tilfelle er det nok det jeg har gjort feil for det sto ingenting om det i bruksanvisningen. Hvordan ser man forskjell på dem?

Takk for svar
utblåse er jo bare den lille tuten, mens innsuget er den lange som går nedi i karet.
om det ikke er at du har kobla feil på ut og inn så prøv og ta ut og in kontakta litt, bruke av og til og hjelpe for og få "slått" ut lufft..
Inaktiv bruker
Ok, da har slangene vært koblet riktig hele tiden. Kontakten har blitt tatt ut og inn mange ganger i løpet av kvelden og det ser ikke ut til å hjelpe.

Vannet renner helt fint gjennom så lenge slangen for utsuget er lengre ned enn innsuget, den kan altså ikke være i selve akvariet. Virker rett og slett som om pumpen ikke fungerer, det er ingen forskjell på vannstrømmen når kontakten er i og når den ikke er i.
og du har åpna "krana"? er vel ein slags stenge og åpne mekanisme
ved slangetilkoblinga som stenger og åpner slangene.
ta ein titt i bruksanvisninga og sjekk at det ikke er noe du har oversett.

[External Image]
Kan nesten høres ut som om du har byttet slangene som Mona sier.

Mitt forslag er:

Koble fra strøm pluggen til filterpumpa.
Fyll filterpumpa og slangene helt med vann.
Ha slangene som går til akvariet under vannet i akvariet (Ingen mulighet for at luft suges inn, hvis slangene er koblet feil).
Steng slange ventilene.
Sørg for at filterpumpa står lavere enn akvariet.
Sett i kontakten.
Åpne opp innsugs slange ventilen. Den det står "In" på filterpumpa.
Åpne forsiktig utblås slange ventilen. Den det står "Out" på filterpumpa.
Hold pumpa litt på skrå og opp igjen, flere ganger, slik at du får ut all luft.
Sjekk om det kommer ut vann ved og føle på utløpet i akvariet.
Hvis det kommer vann er den ok.
Hvis finger din blir sugd inn, står slangene feil motert og de må byttes.
Inaktiv bruker
Takk for alle råd

Har nå forsøkt alt dette, men uansett hva jeg gjør så er det samme problemet. Når både innsug og utsug er på samme høyde så går vann verken inn eller ut. Jeg får kun vann til å strømme gjennom dersom jeg tar utsuget ut av akvariet i en bøtte lengre nede. Virker ikke som om det er slangene som er problemet da jeg nå har forsøkt å bytte dem uten at det var noen forskjell.

Tror jeg gir meg nå for kvelden å forsøker igjen i morgen
Kansje det er impelleren det er noe galt med. Ta og sjekk den. Kansje den ikke går skikkelig rundt.
Hvordan står filteret plassert i forhold til akvariet?
Det må stå slik at toppen er noe lavere enn vannspeilet for å fungere. Vanligvis står det jo under, men begynte å lure siden du kan ha en bøtte lenger nede.
Inaktiv bruker
Filteret står i skapet under akvariet. Den bøtten jeg snakker om er lenger ned enn enden på innsugslangen som er i akvariet
Inaktiv bruker
Har sett på "propellen" og den beveger seg lett rundt når jeg beveger den med fingeren så det er ingen hindringer der. Vet fortsatt ikke om det er pumpen eller mine evner det er noe galt med, men tror jeg skal ta den med meg tilbake til butikken i morgen for å se om de kan hjelpe meg å finne ut hva som er problemet.

Takk for all hjelp
Dra ut stikk-kontakten hvis den er i og forsøk dette:
Forsøk å ta utblåsnings-slangen/røret opp av akvariet, og så sug kraftig til på slangen til du får vann i munnen din (da har vannet kommet helt gjennom systemet) og raskt senk det under vann igjen. Monter som vanlig og sett inn stikk-kontakten igjen.
Inaktiv bruker
Har forsøkt dette flere ganger. Min stakkars samboer har snart drukket alt vannet i akvariet :P
Er alle kurver satt inn riktig ? Jeg husker at jeg klarte og sette lokket på feil slik at rørene ikke stod korrekt over hverandre. Da virker pumpen meget dårlig.
ta den med til butikken og få dem til og koble den til der og fungerer den ikke be om en ny.
Ta og hiv den ut vinduet...
Hehe, pass på så du ikke treffer noen i hodet da .

Fra spøk til alvor, har du fått den til å virke?

Jeg har selv satt i gang et utvendig filter i dag, og det tok litt tid før jeg fikk vannet til å renne som det skulle. Men det gikk .

Håper du får orden på din pumpe.
Inaktiv bruker
Har vurdert å kaste den ut av vinduet, men det hadde blitt dyrt dersom den hadde truffet bilen... :P

Snakket med butikkeieren i dag og han mente at det var luft i pumpen som var problemet. Gir det et siste forsøk nå. Får jeg det ikke til å fungere så drar jeg tilbake til butikken med den.
Er det ikke noen andre akvarister i område der du bor som kan hjelpe deg da ?
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap