Hjørnefilter

henta et gammelt 80 liters akvarie hos min mormor her om dagen. med den fulgte et hjørnefilter. det jeg nå lurer på, hvordan fungere det? var bare den som er nedi karet som fulgte med, har litt lyst å bruke det, men hva trenger jeg mere til det?
vil nemlig ha sånne fine bobler i akvarie mitt
ingen som kan hjelpe meg? er virkelig helt grønn på dette med pumper
Du må ha filter og så må det være en pompe som fører vannet inn i pumpen og ut igjen. Litt vanskelig å se på bilde om du har det.
Når jeg ser bildet av det filteret, tenker jeg tilbake på min barndoms akvarier på 1970-tallet...

Det der kalles rett og slett "hjørnefilter", boksfilter eller luftfilter, og før i tiden var de mye brukt. Billige i innkjøp, og de drives av en luftpumpe.

Men ikke til å undres på at fiskene gjerne kreperte i bøtter og spann da, når alt som ble brukt i filterne var hvit filtervatt. Det var ingen som hadde hørt om filterbakterier, og ingen visste at vi er avhengige av disse filterbakteriene for å få renset vannet biologisk og bli kvitt ammoniakk og nitritt (giftstoff).

Du kan bruke hjørnefilteret, men IKKE sånn de gjorde i gamle dager med hvit filtervatt. Da blir det katastrofe.

Kjøp heller filtersvamp (som oftest er de blå) og klipp opp små terningbiter. Fyll filterboksen med disse, og der skal de bli. De skal aldri skiftes ut, og bare en svært sjelden gang forsiktig skylles og renses litt i akvarie-temperert vann. På disse svampterningene sitter nemlig filterbakteriene, som gjør at akvarievannet holdes rent. Som et siste lag på toppen av svampterningene inni boksen kan du legge et lag hvit filtervatt. Det vil fjerne de aller minste skittpartiklene. Dette øverste laget kan du skifte av og til når du ser det er svært skittent, og det byttes med et nytt. Men husk; svampterningene skal IKKE kastes eller byttes.

Hjørnefilteret er veldig lett, og om du vil ha litt mere tyngde på det så det står stødigere på bunnen, kan du strø et tynt lag med grus i bunnen av boksen før du legger i de oppklipte svampterningene.

Og husk; det tar mellom fire og fem uker i drift før filteret er innkjørt med de filterbakteriene som trengs.


Lykke til!
akkurat den der boksen er nok fra 70- tidlig 80 tallet har starta opp det første akvarie mormor kjøpte, og det var lenge før jeg ble født, så det er også fra begynnelsen av 80

nei skal ikke bruke den gode gamle filtervatten :p hvilken luftpumpe anbefales? som ikke er så himla dyr?
har bare boksen, ikke pumpa eller filter....

trenger jeg no luftstein, eller hva det nå enn heter... sånn som det kommer bobler ut av :P som sagt, jeg er grønn på dette
heisann
http://petworld.no har billige og bra luftpumper,bruker desse selv og dei er bra og ikke minst stille

mvh
torbjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap