Eheim pumpe?

Hei,jeg har en pumpe oppi akvariet,for en stud siden så stoppa den,tenkte kanskje att filtere var tett og rensa det,dum som jeg var så drepte jeg alle bakteriene,så det ble som og kjøre inn akvariet på nytt,den begynte og hoste litt i natt igjen,kom ikke så mye vann eller luft bobler ut,men jeg skulle på dass seinere inatt så hørte jeg att pumpa ikke gikk,slo på lyse til mine fisker og så att alle oppførte seg rart,neontetra hadde rett og slette mista fargen har hørt att det kan skje med neon vis det er mørkt,guppyene min lå på bån,platyene sto stille i midten av akvariumet,går utifra att det ble dårlig med luft,jeg tok fingern foran pumpa der det blåser ut luft og blokkerte den slik att det kom vann ut av lufterøret om dere skjønner,etter jeg gjorde det begynte pumpa og gå igjen men ikke nok,stilte litt på pumpa slik att det ble litt mere motstand og det hjalp litt,men er redd for att den skal stoppe når jeg ikke er hjemme,er det noe galt med pumpa eller må jeg gjøre reint filtere igjen slik att den klarer og suge til seg vann,men vis jeg gjør reint filtere så forsvinner jo bakteriene?
Pumpa sliter litt men ikke mye,fiskene ble det fart igjen etter 5 minuter
Tipper fiskene sov, da er de gjerne litt matte i fargen, og setter du på lyset sånn midt på natta så tar det litt tid før de er kommer i gang. Hadde det vært oksygenmangel ville fiskene gape og " pese" veldig. de står da også gjerne i overflaten å snapper i overflata etter oksygen.

Det er ikke noe problem å rense filterne, du bare tapper litt akvarievann i en bøtte å vrir opp filtrene i dette vannet. Da dreper du ikke bakteriene. Ikke bruk springvann og iallefall ikke varmt springvann. Det å rense pumpa betyr ikke at filteret skal være gullende rent. Du bare presser ut mye av slammet sånn at pumpa ikke tetter seg.
Har du prøvd å riste litt på pumpa sånn at du har fått ut alle luftlommer etter at du åpnet den? Kommer det større luftlommer i systemet hender det at pumpa stopper da pumpa blir stående å spinne luft uten å greie å skape sug. En litt avansert pumpe (feks endel av Eheimpumpene) vil da slå seg av automatisk.


Wobbler
Når du renset den, gjorde du ren impelleren også? Over tid blir de ganske skitne og kan stoppe/hikke litt.
impelleren? er den slangen der den skal trekke inn luft?
Impeller er det samme som den "propell" saken som snurrer rundt inne i topplokket i et filter. Det er den som sørger for at vannet sirkulerer gjennom filteret.
nå er det 6 dager siden jeg rensa filteret pga det ble tett og ikke kom ut luft bobler,og idag igjen så stopper den opp og da må jeg rensa den igjen,er ikke 1 gang i uken og rense filtere litt for ofte?
Det høres egentlig ut som du bør spandere på deg et nytt filter. Prøv å få det gamle til å skrangle og gå med det lille som er av filterbakterier, inntil det nye er oppe og gå. Det tar rundt fem uker å innkjøre et filter.

Det høres ut til å være et elendig filter du har, dessverre, så det er vel kanskje like greit å kjøpe et nytt. Hvor mange liter er akvariet ditt på igjen...?
mona o
Det høres egentlig ut som du bør spandere på deg et nytt filter. Prøv å få det gamle til å skrangle og gå med det lille som er av filterbakterier, inntil det nye er oppe og gå. Det tar rundt fem uker å innkjøre et filter. Det høres ut til å være et elendig filter du har, dessverre, så det er vel kanskje like greit å kjøpe et nytt. Hvor mange liter er akvariet ditt på igjen...?


63 liters er akvariumet,må jeg skifte pumpa eller bare filtere? kanskje jeg skal sette filter på utsiden,en slik blå filter som jeg så på dyrebutikken,bare og bruke kniv og tilpasse det og slenge pumpa oppi?
Nå streika pumpa,kommer ikke luft bobler ut lenger,men motoren går enda,den bare sirkulerer vanne,men har ikke penger til ny pumpe enda så hva gjør jeg nå?
Forstår jeg deg rett nå, så blåser og pumper filteret vann, men bare ikke luftbobler?

Hvis vannet sirkulerer gjennom filtermaterialet, så fungerer jo filterpumpen og filterdelen. Det at det ikke kommer bobler er vel ingen krise. De boble-greien er jo bare "pynt".

Sett filteret sånn at vannet den blåser ut plasker litt og lager bevegelser i overflaten på vannet. Det gir godt nok oksygenopptak. Du trenger ikke boble-utblåsninger fra filteret.

Du må virkelig skaffe deg et nytt filter snart....
Det bildet du har av akvariet ditt, viser at du har kjøpt den minste og billigste filterpumpen (Eheim Aquaball) som faktisk er altfor liten til et akvarium på 60+ liter, som du har.
Du bør skaffe deg minimum dette filteret (hvis du fortsatt skal holde deg til Aquaball) Kjøper du et nytt og større Aquaball filter, kan du overføre filtermaterialet fra ditt gamle og over i det nye, så sparer du og tar vare på filterbakteriekulturen. Det er viktig!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap