Hangon filter som bråker noe inni h

Har akkurat kjøpt et nanokar for å bruke til veldig små yngel. Men det filteret som fulgte med ønsker jeg en lang og smertefull død. Det bråker jo mer enn alle andre filter jeg har her tilsammen.... Jeg kommer ikke ned i rotoren siden det er et deksel foran. Skal det være sånn eller må jeg prøve å få tak i et eheim liberty? For dette bråket her kan jeg ikke leve med.

Det heter forresten aquaclear hangon filter.
Har et hang-on filter fra Arctank. Flow 60 tror jeg det heter. Jeg måtte fylle det med vann, slik at impelleren liksom klarte å "ta tak". Kanskje det er slik på ditt også. Før jeg fylte det hørtes det jo helt forferdelig ut
Det høres ut som du ikke fyllte filteret med vann før du plugget i stikk-kontakten? Da står det og går på tørrgang, noe som fort vil ødelegge filteret...og det høres helt forferdelig skrapende og skurrende ut, ja.

Ta en kopp eller et litersmål og fyll filteret med vann, så kan du prøve å sette i kontakten igjen.

Høres det like ille ut som før, tror jeg det er ødelagt. Men dersom du har flaks og ikke lot det gå tørt for lenge, så vil det starte og gå lydløst og smidig nå
Fylte vann i den før jeg satte inn kontakta. passa på at det var nok vann etter det som jeg så var naturlig. Den skurrer ikke som en ødelagt motor tror jeg. Er ikke såååå høyt. men den durer inntil glasset. prøvde nå å sette en klut mellom filteret og glasset og mellom glasset og veggen igjen. Hjalp bittelitt men fyttigrisen som det bråker. Durelyd hele veien. Så lurer på om det rett og slett er et crappy filter. Har ikke du hatt mange sånne liberty Mona o? Hvor får man tak i de i norge?
Jeg har hatt mange Eheim Liberty filtere ja, og de har vært stillegående. Jeg har vært godt fornøyd med de. En svak summing er alt jeg har hørt, når jeg har lagt hodet nesten inntil filteret.

Jeg kan ikke huske det har vært noe vesentlig lyd fra de filterne, men merk at jeg hadde 15-20 akvarier i drift her inne på akvarierommet så det var totalt sett ikke akkurat musestille her, med plaskende vann og summing fra alle kanter Er mulig de ga noe lyd jeg ikke la merke til, selv om jeg ikke tror det, for jeg er sånn som får fnatt av f.eks. duringen fra en luftpumpe. Jeg fikser ikke sånne "gnagende" lyder, de går meg på nervene rimelig kjapt.

Jeg hadde faktisk hele 6 Liberty-filtere til å begynne med, i reolen min med 6 x 85 litere. Med tiden ble 3 skiftet ut med utvendige filtere for å forlenge rense-intervallene, men de 3 siste Liberty-filterne hadde jeg gående i årevis uten problemer.

Men når jeg tenker etter nå, så husker jeg at et av mine Liberty filtere begynte å "knatre" litt i lyden etter tre års drift. Vet ikke helt hvorfor, om det var slitasje eller hva, men det var ikke noe lyd i det i starten.

Jeg kjøpte Liberty-filtere hos Tropefisk.no, som nå dessverre er nedlagt. Jeg vet ikke om noen andre norske nettbutikker som selger dem, men tyske Aquaristikshop.com selger dem iallefall. Tror jeg kjøpte noen derfra også.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med Lilberty, og jeg kommer gjerne til å bruke Liberty filtere igjen, hvis jeg skal ha noen små kar som f.eks, 50-60 litere.


ETTER-RED.:
Jeg fant en norsk selger som selger Liberty filteret 2041, firmaet heter Akvarieboden. Se nederst på denne siden.
Tusen takk for et godt svar. For det er den duringen du ikke tåler som pågår her. Og jeg får helt fnatt. Kan jo ikke leve med en sånn sabla irriterende during. Fant et sted som solgte de på nett. Akvarieboden.no. Har sendt en mail dit og høre om han har inne. Har ikke tid til å vente på at de skal komme fra tyskland. Har jo et slikt filter kommende fra den nettbutikken du nevnte. Men vet jo aldri når den kommer. Samt den er igrunn reservert til karet som også kommer. Like greit å kjøpe et til.
Et eheim liberty er på vei fra akvarieboden. Blir sendt i morgen eller fredag. Vet ikke helt hva sluttsummen kommer på med frakt osv. Men det gjør ingenting. bare gleder meg til det er i hus og denne bråkinga forsvinner.
Jeg har flow 60 filter på min 10-liter, og det bråket litt i starten før det plutselig ble stillere, ukjent grunn. Nå bråker det litt om svampen rundt innsuget blir litt tett, ellers er det bare en svak during. Jeg har ikke lagt noe ekstra under mitt, eneste forskjellen er at jeg har tatt ut filterpatronen som fulgte med og fylt det med terninger av blåsvamp.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap