Bytte ut lysrør i juwel rio 125l mht corybartene?

Drister meg til å spørre, selvom det finnes mange tråder på tema lysrør. Lest en hel haug av dem nå, men synes det er vanskelig å sile ut hva som er bra løsning for meg, mitt kar og aller mest coryene mine (green laser).

Jeg har skjønt at fisker generelt ikke bryr seg enormt mye om hva slags lys, da mer at plantene gjør det. Samtidig er det jo det med at coryer ikke liker det for skarpt. Vel, lysrørene som fulgte i mitt Juwel Rio 125 liter synes jeg er ganske skarpe, og klarer ikke helt å slå fra meg tanken at coryene hadde trivdes i et litt dusere lys.

Siden jeg er fersk og har litt tungt for å orientere meg ennå;
- Er det noen som har forslag på lysrør som passer til min Juwel, og som kan gi en noe dusere atmosfære for corybartene?
-Evt om jeg bare skal skru ut det ene røret? Men om jeg gjør det, er det da med fare for irring i festene?
-Eller har dem det egentlig helt greit, at det er mest meg selv som oppfatter det skarpt..?

Disse jeg har nå:
Fremre lysrør; Highlite Day 590mm/28W
Bakre lysrør; Highlite Nature 590mm/28W

Vet ikke om det er spesielt hjelp i å legge ved et dårlig mobilbilde, men tilfelle noen synes det er av verdi... (Pfft...alger..*ignore*)
[External Image]
Lysrørene kan byttes når de er rundt ett år gamle, så kaster du ikke bort penger
Dersom du ønsker å dempe lyset noe, så ikke ta bort et rør for å unngå et åpent lysrørs-feste der fukt kan trenge inn. Ta istedet aluminiumsfolie, som er et ikke-brennbart materiale, og tvinn det rundt en del av lysrøret du vil blende litt.

Det ovenfornevnte er èn metode, men jeg syns kanskje en annen metode er bedre for å dempe lyset i akvariet...? Og det er rett og slett å skaffe seg noen flyteplanter! Du luker eller lar være å luke i forhold til hvor skyggefult du vil at det skal bli av flyteplantene.

Kan anbefale deg flyteplanten Ceratopteris pteroides!
Aah, genialt! At jeg ikke har tenkt på alu-folie.
Har 3 flyteplanter av typen Pistia i karet, men de vokser treigere enn jeg så for meg (hatt de i et annet kar noen måneder)...mer at de "formerer" seg i nye skudd. Og egentlig syntes jeg de var litt stygge når jeg så de store i butikken, hvertfall potensielt kan de fort bli stygge, men var eneste de hadde (og hatt siden). Skal kikke etter de andre du tipset om...

Karet er ganske nyoppstartet, og fjernet en innvendig bakgrunn i helgen som tok 1/3 av karet (føltes hvertfall sånn), så alt av planter og annet er bare spredt ut enn så lenge. Coryene har flere gode gjemme-/skyggeplasser, så tror vel lyset er aller mest sjenerende for meg. Føler jeg blendes når åpner toppen, og tenker hvordan det må være å ha noe sånt i fleisen nedi der. Skal prøve med frem med aluminiumsfolie, og tror jeg prøver å dekke enten midtdelen eller ytterkantene av det fremre røret. Er vel det som jeg oppfatter er skarpest.

Takk for svar Mona, og takk for mye fine svar og lesning forøvrig av deg her på forumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap