Dobbel T5 rør kan ikke kjøre alene?

Hei!

Det ene 180L karret mitt har dobbelt T5 armatur (juwel)
Hvorfor fungerer ikke armaturet hvis jeg tar bort det ene lysrøret?

Jeg trenger ikke 2x40w (fiskelys og plantelys) i et BB karr til Discus oppdrett.
Merker at det er store problemer med alger med så mye lys.

Inaktiv bruker
Kan vere det at lysene er seriekobla å at lyset slutter kretsen
Har du bare EN lys bryter så er det sikkert seriekobla og da kan du ikke ta ut lysrørert.
Dette er bare et forslag.

Håper dette virker på armaturen din.

Jeg selv har også 2 løsrør, men dersom jeg ikke vil ha så skarpt lys så setter jeg inne et gammelt lysrør som er oppbrukt. Da lyser kun det som virker.
B. Andersen: det er t8 armatur du har eller ?

t5 armaturer er (skal være) utstyrt med elektronikk som slukker alle rør tilkoblet en driver når det første lysrøret er brukt opp. Dette er på grunn av brannfaren blinkende lysrør medfører.

Det jeg gjør hvis jeg skal redusere lysmengden i det karet jeg har t5 armatur i er å montere reflektor "feil vei" slik at alt lyset reflekteres opp i "taket", dette fungerer bra, sånn bortsett fra at det er bortkasta strøm..
For og være helt ærlig har jeg ikke peiling på hva slags type jeg har.
t8 er vanlige "gammeldagse" lysrør.. t5 er mye tynnere..litt over 1 cm i diameter
Inaktiv bruker
Hva med og dra på klasern å kjøpe dimmer til støpslet?

En sånn:

[External Image]

(URL)

Herregud! Drit smart

Case closed!

Du må ikke bruke den dimmern der på t5 armaturen din. Enten armaturen eller dimmern kommer til å gå istykker, den er kun for ren ohmsk last (glødelamper). Du trenger en dimmer spesielt for lysrør med elektronisk forkobling, og det forutsetter at drivern til lysrørene er dimbar. Vet ikke om juwel armaturene er det dessverre.
pokker! og jeg som var kjapp på avtrekkeren... bestilte like godt 3 stk...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap