Fluval fx5 som blåser mye luft. hva kan være feil

Hei,
en kamerat av meg har en FX5 som blåser ut luft rett som det er (flere ganger i løpet av en 5 minutters periode). Det er akkurat som om den nyser ut litt i ny og ne. Han har demontert og sjekket i øst og vest samt at han har gått over slanger og koblinger for å dobbelt sjekke at alt er tett. Den eneste logiske forklaringen vi klarer å komme opp med er at den må dra inn noe falsk luft noe sted, men vi klarer ikke å finne ut hvor. Er det noen som har opplevd liknende eller har noen tips?

Tusen takk!
Den ene fx5 hos meg blåser luft etter store vannbytter (40-50%). Pumpen som går i samme kar (innsug/utblås på samme sted) gjør ikke dette. Aner ikke hvorfor, og den gir seg etter ett døgn.
En tanke som slo meg var at om man slår av filteret ved vannbytte, og strålerøret eller hva man har kommer over vann så kanskje det suger inn luft i filteret der ?
Første bud er jo at gummiforingen på innsuget, altså den mørke delen rett etter innsug og blankt rør + begynnelsen på slangen må være NEDI vannet, ellers suges det falsk luft der.
Så må en sjekke gummipakkningen rundt lokket på bøtta, den må være hel og ligge riktigt
Ellers skal det jo kun et lite knappehull i slangen en plass for å sende ganske mye luft i pumpen med det trykket på ca 2500 liter i timen.............
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap