Uv filter?

Jeg lurer på å kjøpe uv filter til karet mitt. Noen anbefalinger? Skal gå ilag med ett Eheim 2075 tenker jeg.
Kakktuzz
Jeg lurer på å kjøpe uv filter til karet mitt. Noen anbefalinger? Skal gå ilag med ett Eheim 2075 tenker jeg.


Karet er 200L, så jeg vet det er "overkill" med 2075
Jeg bestilte dette til min 200-liter, og tror det funker bra...
Sissimor
Jeg bestilte [URLBLOCK1] til min 200-liter, og tror det funker bra...


Blir ikke denne litt liten med tanke på hvilken pumpe jeg har?
Hva med dette?
Hvis filteret ditt ikke hadde vært så overdimensjoert i forhold til karet, ville jeg valgt samme UV filterstørrelse som Sissimor. Det er imidlertid viktig at vannet ikke strømmer for fort gjenom filteret slik at eksponeringstiden for lyset blir for kort.

I den tabellen Sissimor linker til, fremgår at et UV filter som takler et filter med inntil 1000 iter pr time, passer bedre sammen ditt Eheim 2075, altså et på 18 watt. Det er også overkill i forhold til akvariestørrelsen, men da kan du kompensere ved å sette en timer på UV filteret og ha det på ca 5 -6 timer pr døgn. Hele vannvolumet bør gjennom UV filteret minimum en gang pr døgn for at du skal ha glede av det. Med slik driftstid er du sikker på at alt kommer gjennom. Evntuelt kan du ha det på i to omganger pr døgn, men da kortere tid hver gang. Hensikten med dette er bare å spare driftstid på UV lysrøret for derved å spare penger.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap