Fluval 405 som sirkulerer dårlig.

Jeg har prøvd å søke på Dårlig utblås- men fikk ikke noen svar som hjalp meg. Har også bladd bakover her på teknisk, flere sider men fant ingenting umiddelbart som hjalp.

Synes at vannet sirkulerer dårligere. Da jeg satte pumpen i gang for første gang noen uker siden, så blåste den skikkelig kraftig. Nå er det merkbart mindre sirkulasjon. Pumpen er Fluval 405 om jeg ikke husker feil.

Jeg er ganske uerfaren med utvendige pumper.

Det jeg nå lurer på er om jeg må rense filteret? Det er jo litt rart da etter rundt en mnd i sving.

Hvis jeg renser filteret, skrur jeg bare av strømmen da, og bærer hele greien til vasken, og åpner opp?

Kan jeg i såfall klemme svampene i 128 literen som skal innkjøres, for å utnytte bakteriene?

Og er det bare å fylle opp igjen med vann, og så starte igjen?

Men synes det er rart om det skal være tett etter så kort tid altså.
var det de du kjøpte av meg? det var jo ganske nytt i tilleg til at det har jo ikke vert oppe og gått lenge hoss deg da nei, vet at etter lengre tid kan det gro seg litt dritt i selve utblås/innsug slangen og at dem må renses fks med og skylle varmt vann igjenom dem, eller blåse vann igjenom med munnen så det blir eit trykk så det løsner, men det er som regel snakk om etter eit par år.. burde ikke vere det som er gale allerede nå ivertfall, ingenting som har komt seg inni og tetta litt? ein død fisk eller noe?:p

du har jo justering på selve pumpa da og, kansje du har kommet borti slik at du har justert ned styrken? du justerer hvor kraftig den skal vere ved og dytte opp og ned den spaken...
Har selv en 405 og ikke hatt noen problemer med det. Den saken er ikke til å styre styrken men å pumpe ut luft og vann inn før man starter
ja pumpen er fra deg Proxor

Den virker fint, og ingen skumle lyder, men synes vannet spyles dårlig ut. Skal ta og åpne opp og så se om det kan være noe i slangene.
Mr.Stian
Har selv en 405 og ikke hatt noen problemer med det. Den saken er ikke til å styre styrken men å pumpe ut luft og vann inn før man starter


ja den pumpepinnen er til og pumpe, men er ein hendel framme og man styrer styrken med som man kan skyve opp og ned. man bruker fks og stenge den når man kobler fra pumpa for og rengjøre den slik at ikke vannet renner ut, du vet vel vilken eg mener nå
men den er ikke på selve pumpa viss eg husker rett, men på slangefeste som går nedi pumpa...
Nå skjønte jeg hva du mente,så stemmer det,mulig den ikke er trykket helt ned siden dårlig ut strømning
Åpnet opp, og det var veldig mye grums. De 4 tynne lange filtrene var sleipe av gørr. Dette klemte jeg ut i den nyoppstartede 128 literen, siden filtergørr jo er bra for å få alt fortere i gang.

Men kunne nok ha tømt ut vannet i selve pumpe beholderen. Kom masse grums ut i vannet da jeg startet igjen.

Synes fremdeles strømmen går sakte, så det spørst om jeg ikke snart demonterer den igjen, spyler slangene, og tømmer ut vannet og fyller på med akvarievann.

En ide tror dere?
Garantert noe dritt inni innsuget som står oppi akvariumet.
Er en kule også inni der. Der blir det fort tett.
Jeg har renser innsuget 100 ganger hos meg pga det går tett av planterester o.l
Går det an å spyle gjennom innsuget og så skylle ut dritten i andre enden?

Bør jeg også tømme ut grumse vannet i "filterbøtten", og så fylle opp med akvarievann? Eller ødelegger jeg bakteriekulturen da?
sessan
Går det an å spyle gjennom innsuget og så skylle ut dritten i andre enden?

Ja, og jeg lurer veldig på hvorfor du tror du ikke kan gjøre det?

Nei det var kanskje et dumt spørsmål. Får prøve det
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap