Akvariet står skjevt

Hei

Når jeg fylte akvariet opp med vann, så jeg at det var ganske skjevt. Det heller mot høyre og det er ca 8 mm forskjell på 1 meter.

Det er helglass som står på tilhørende ramme i plast, som igjen står på et Juwel skap (akvariet er ikke Juwel, bare skapet).

Jeg vet ikke om det er gulvet, skapet eller ramma som er årsaken til dette.

Er dette farlig?

hilsen
A.
Du bør absolutt få det rettet opp og i vater, ja! Det vil være et stort press i den siden som er skjev, og du står i fare for at karet sprekker...
Ja, jeg har vært redd for det samme. Håper at akvarieskapet og ramma hjelper noe, så det holder en stund til.
eg har bare bretta isammen papir/papp biter og lagt under fks ene sida på akvariebordet/komoden for og rette opp slikt. hvor mange liter? er det rundt 100 liter klarer man og løffte bordet litt på ene siden så man får skyvd under va en du bruker for og bygge opp 8mm
Det er 160 liter. Tror jeg hadde vært redd å fikse på det selv på den måten (jeg vet at det fungerer for mange). Men jeg hadde vært redd at hvis jeg prøvde å fikse den høyre siden så kunne det bli skjevt den andre veien og at jeg da ville få vridninger.

Håndverkeren sa han kunne se på det neste uke men han var noe skeptisk, sa han ikke likte akvarier fordi det kunne bli lekasjer på dem.

Håper akvariet holder til jeg får noen til å rette det opp for meg.
Er det fisk i akvariet? Hvis ikke ville jeg tappet det ned FØR det skjer en ulykke.
Bare steiner og vann (innkjøringsfasen). Jeg har tenkt det samme, for jeg bekymrer meg for det.
Håndverkeren sa han ville se det som det var, så jeg beholder kanskje steinene og litt vann (nok for det innvendige filteret).
Da kan du tappe ned. Det blir jo ingen innkjøring av steiner og vann, det er jo dødt materiale, ikke biologisk nedbrytbart! Bortkastet tid.
(med mindre du bruker salmiakk-metoden da...?)
Anbefaler også å tappe ned, før du får en våt ulykke...

Om du har et filter som skal innkjøres, så kan du gjøre det i en bøtte e.l.
Om du har 5-8 cm vann igjen i karet, så gjør det heller ikke noe.

Med nesten alt vannet ute, så er det lettere for deg å se hvor det er skjevt også.Har du ikke vater, så kan du bruke vannlinja på akvariet foran, bak og på sidene for å se hvor det er skjevt. Legg ett eller annet under hjørnene på bordet og se om du kan rette det opp.
har du ikke ein vater og legge på gulve for og se om det er gulvet som er skjevt da? i det ene rommet her er det diverse ujevnheter slik at 8mm blir det ca her og i akvarie. alltid bare lakkt noe under beina på akvariebordet vertfall på ene siden. akvariebordene er vell alle like da alle plater osv har eksakt samme mål, så er ditt 8mm skjevt er alle andre akvariebord av samme type 8mm skjevt også.
da eg regner med dem blir fabrikkproduserte og alle plater kommer i samme mål.
Nei, jeg bruker ikke salmiakk metoden selv om jeg har hørt mye bra om den. Det er flere innkjørings-metoder og de fleste foretrekker vel å holde seg til den som har fungert veldig bra for oss gjentatte ganger. Det gjør ihvertfall jeg.

Når det gjelder akvariet så er det tømt nå og jeg har funnet et nytt og bedre plass til det. Det krever litt omgjøring så prosjektet utsettes til etter Nyttår.

Takk for svarene og tipsene.

hilsen
A.
vridning er så vidt jeg har forstått værre enn 'rett skeiv'
Har du 8mm på en meter og det er akkurat 8mm i begge hjørna, er det ikke SÅ kritisk
(men fortsat for mye så noe må gjøres med det da)

ville tappa ned mye vann, og jekka opp møbelet og dytta imellom kronestykker i stabler så du får rett høyde under selve møbelet
~are
vridning er så vidt jeg har forstått værre enn 'rett skeiv' Har du 8mm på en meter og det er akkurat 8mm i begge hjørna, er det ikke SÅ kritisk (men fortsat for mye så noe må gjøres med det da) ville tappa ned mye vann, og jekka opp møbelet og dytta imellom kronestykker i stabler så du får rett høyde under selve møbelet :)


Ja, det var omtrent like skjevt både foran og bak men jeg fant ut at det stedet ikke var det beste av flere grunner.
Jeg har funnet et bedre sted for det nå selv om jeg må ommøblere litt for å få til det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap