Kan jeg bruke en vegglampe til belysning av et nanokar?

Jeg står her nå å klør litt i fingerne etter å sette opp et 60 liter nanokar.

Men jeg mangler belysning. Så jeg lurte på om jeg kunne bruke en liten dimbar vegglampe som kan justeres. Lampa er på 35w.

Ser inne på webzoo f.eks at de har en nanolampe på 26w. Men nå er det jul. jeg er litt "blakk" og utolmodig.

Det er litt avhengig av hvilken lyskilde det er.

Er det f eks hallogenlampe er det et flott lys, men vel mye strålevame. Er det vanlig sokkel kan du jo sette inn en sparepære som kan gi veldig bra lys, spesielt hvis du bruker pærer med kaldhvit lys.

Mange bruker f eks skrivebordslamper med 11 watts kompaktlysrør med gode resultat.
Det er en halogenpære i den. Tenkte å sette den i litt avstand fra karet. kanskje 15 cm fra selve toppen av karet. Kan jo tildels styre varmen litt med å sette inn en pære med mindre watt og ha timer på varmekolba så den bare står på om natta.

Jeg tror nesten jeg får prøve og se. Se hvor høy temp jeg kommer opp i og hvordan nattetempen er før jeg putter fisk i. Og går det ikke blir det satt på vent.
Inaktiv bruker
Det finnes LED pærer som gir ut et lys som tilsvarer Sollys den er ganske dyr men den er veldig bra. Den er egentlig beregnet at den skal gi energi til oss mennesker men fungerer utrolig bra til nanokar-lys. Jeg bruker den til rekene mine bare i lysrør format.
Plantene trives og jeg ar IKKE alger, eier ikke alger.
Bruk det du har jeg bruker det meste med Kelvin fra 5 til 15 og er det halogen så har du gratis varmekolbe
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap