Hvilket merke er best etter deres erfaringer?

Inaktiv bruker
Feks når det gjelder varmekolber, innvendige filterpumper etc. Er det noen merker man bør styre unna? Hva har dere av erfaringer med de ulike merkene?

Personlig har jeg feks dårlig erfaring med Sera og Juwel varmekolber, men god erfaring med Eheim og Aqua el varmekolber. (Juwel og Sera sine varmekolber opplevde jeg som svært ustabile i temperatur og de greide ikke holde temperaturen jevn, den sank flere grader om nettene vinterstid)

Hva mener dere om innvendige filterpumper av merket Aqua el? Er disse ok eller er de for dårlige?

Og, hva er best kvalitetsmerke når det gjelder akvarier?

Har ikke prøvd så mye, men sverger til Fluval filtere, aldri vært noe tull med de, har brukt Fluval i 9 år nå, den første pumpa har jeg ikke lengere, men den hadde sikkert gått fint ennå.

Om tempen sank om nettene på vinteren er det nok fordi kolben er for liten for karet.
Jeg syntes også fluval har de absolutt beste innvendige filterne, mens eheim er best utvendig. Tetratec sine utvendige filtere opplever jeg som noe problematiske, og med noe dårlig løsning på "hevert-pumpe-knappen" som på en av pumpene jeg testet faktisk lakk vann utover gulvet. Har også opplevd problemer på juwel varmekolber (jobber i zoobutikk, og det er denne vi får mest klager på). Aqua clear opplever jeg også som et godt og pålitelig mærke. I butikken drives 60% av akvariene med disse filterene, og i de snart 7 årene jeg har jobbet der har de enda ikke blitt trøblete. Jäger varmekolbene regnes så vidt jeg vet som en av de beste, med kjempelang leve tid (en venn har hatt den samme 20år uten problemer).
Jo... også liker jeg ikke hydor varmekolber. De har dårlig holdbarhet og varmer ikke så sterkt, iallefall ikke etter min erfaring...
Inaktiv bruker
Jeg har hatt disse Arcadia arcpod lampene, og de er noe av det dårligste jeg kan tenke meg altså. Siden en viss "erfaren akvarist" på akvaforum skrøt sånn av disse, så kjøpte jeg jo flere for et par år siden. Men, har ikke beholdt noen av dem ( solgte dem sammen med akvarium).

De har både dårlig lys og er vanskelig å få helt vanntette, utrolig vanskelig å få byttet lyspære, og det kom som regel alltid kondens inne i lampedelen. De var vanskelige å få festet til akvarier og lampedelen løsnet gjerne fra festet, de sitter jo egentlig ikke fast, så hele lampa datt ned i akvariet også. Rett og slett ubrukelige greier!;0)

Man bør nok ikke alltid stole på det andre sier! Men, det er ok å diskutere slike ting, så slipper man kanskje å kaste pengene ut av vinduet neste gang :0)
Eheim pumper/filtere synes jeg funker utrolig bra!
Jeg liker også veldig godt Juwel varmekolber.
Inaktiv bruker
Innvendige filterpumper til større akvarier. Jeg har testet ut Eheim bipower 240 og har nå nettopp kjøpt Fluval U4 i tillegg, for å ha i 180 Literen.

Den kjøpte jeg fordi det har vært mange som har skrytt av denne Fluval U4. Men, jeg tok vekk de svampfilterne og kullfilterne som satt i og byttet ut med blåfiltermatte av fineste grad, som jeg klippet til og satte inn. (Kullfilter skal man jo kun bruke ved medisinering og det tok unødvendig mye plass i filterpumpa) Jeg satte også inn fler filterkuler, da det fulgte meg latterlig lite filtermedie til dette filteret.

Den virker jo bra ellers da, vannet blir veldig klart og fint, men den er jo helt ny, så det blir spennende å se etterhvert. Men, som sagt, det er veldig bra "trykk" i Fluval U4 og man kan da stille inn så strømmen kommer ut nede, i midten eller øverst, men det er uansett like kraftig trykk - bare på forskjellige steder. Så, dette er ikke en filterpumpe for fisker som vil ha roligere vann. Jeg har fisk som elsker sterk strøm i vannet i dette karret.

Jeg vil og si at det er plass til mer filtermedie i Eheim biopower 240, sånn totalt sett, med kuler og svamper, enn det er i Fluval U4. (selv med ekstra tilsatt, slik jeg jo har gjort på denne).... Det er plass til litt mer blåfiltersvamp som man altså kan kjøpe utenom og klippe til selv, men det er ikke mye plass til filterkuler i Fluval U4.

Det er lettere å regulere vannstrømmen fra svak til sterk på Eheim biopower 240 enn det er på Fluval U4.

Hvis Eheim biopower 240 går fort tett, kan det være lurt å skifte ut den nederste svampen med en grov blåfiltersvamp istedenfor.

Det blir spennende å se fremover om Fluval U4 vil holde vannet like rent og klart som nå som pumpa er helt ny....
Har dårlig erfaring med Eheim Aquaball. Fine løsninger men bråkete filter. Bytta til Fluval U-serien og er storfornøyd
Mange forskjellige meninger men, Min erfaring:
har to innvendig Fluval U4 og stor utvendig Tetratec. Alldri noe tull med de. Å de er veldig stille
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap