Ubrukt akvastabil kar som har stått noen år, trygt å kjøpe?

Har en nabo som har ett akvastabil kar stående jeg kan få kjøpe billig. Det er ubrukt. Står i pappen og isoporen. Ble kjøpt inn for ca 3 år siden men som sagt aldri tatt i bruk. Noen fare for at silikonen er dårlig? Er ett effectline kar på 530 liter?
Hvordan har det stått lagret?
Det har stått i en tørr kjellerbod med røffelig 15- 20'grader. Innpakket i Isopor og papp som det kom med fra fabrikken.
Etter det jeg vet så er akvastabil rolls roylsen innen akvarier, så jeg tviler på at silikonen er blitt dårlig. Men sjekk gjerne at karet et tett før du tar det i bruk. dette gjør du ved å fylle det en trygg plass, så du slipper å oppdage at det lekker i stua. God jul
Ja jeg har en 530 fra før. Akkurat kjøpt faktisk. Har ikke fått vann i det ennå en gang. Også kom naboen på besøk for å se på tank, møbel og lystopp også sier luringen at han hadde ett likt ett i kjelleren hjemme. Han har ikke sprette tapen på pappen for å se på karet en gang. Også får jeg det latterlig billig derfor jeg spør her i forhold til silikonen god jul alle sammen
3 år er nok ingen alder for et akvastabil kar. Har en 200l som jeg kjøpte ny for over 30 år siden, og har vært med på et par flyttelass. Fortsatt original silikon. og aldri hatt problemer med det. Tror du trygt kan kjøpe det dersom prisen er fornuftig. Uansett er det greit å lekkasjeteste nye kar et sted vann ikke gjør skade. Nå på vinteren betyr vel det å vatre opp et underlag på badet og fylle opp. Er det ingen tegn til lekkasje i løpet av et døgn kan det trygt lande på stua.
Jeg regnet med at det ikke skulle være noe problem. Men i og med at jeg ikke har fått vann i det første karret mitt en gang så vil jeg si jeg er veldig fersk i vann verden og da er det godt at det finnes noen algegrodde akvarister her med kunnskap får det til gi bort pris så det er jo ikke noe å lure på. Må bare bestille møbel og lystopp så får jeg kjøpe dobbelt opp med pumper osv på nyåret takker for svar folkens
Are
Har en nabo som har ett akvastabil kar stående jeg kan få kjøpe billig. Det er ubrukt. Står i pappen og isoporen. Ble kjøpt inn for ca 3 år siden men som sagt aldri tatt i bruk. Noen fare for at silikonen er dårlig? Er ett effectline kar på 530 liter?


Jeg tror du kan være helt trygg. Akvastabil er blant det beste du kan få og de er bygget for å holde lenge. Jeg har tatt i bruk store Akvastabil-kar som har stått tørre i 8-10 år. Aldri hatt problemer med dette fabrikatet, enten de er gamle eller nye. Men legg litt vekt på at det blir stilt opp helt i vater, både på langs og på tvers. Veldig mange gulv er skeive! Og du sjekker selvfølgelig at det ikke fins skader på glasset. Lykke til!

Stephan
Ja få det i vater skal jeg selvsagt. Har nettopp vatret det karrer jeg netopp kjøpte og har fått en kompis til å bestille lystopp og møbel for meg. så nå får jeg to identiske 530'er og det er jo gøy reiser til Danmark på forretningsreise på nyåret og tenkte jeg skulle kjøpe bakgrunn, filtere pumper osv. Er det noen som har en "grunnoppskrift" på hva jeg må ha til ett kar? Har foreløpig kun karra men Trenger vel diverse hjelpemidler for å drifte disse karra?

På forhånd takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap