Akvastabil 530l 80w t5 vil ikke tenne.

Hei har søkt litt rundt på forumet, men ikke funnet det jeg leter etter.

Har hentet nye lysrør på Webzoo i dag, men de vil ikke virke. Lysrørene som satt i har ikke virket på en stund, og jeg har ikke fått byttet før nå av div årsaker. Jeg forsøkte å bytte om på de gammle rørene da jeg tok det ned i går for å se om jeg fikk noe lys da, det ene lyset glimtet til men så slukket det.

Jeg har 4 stk lysrør i t5 fordelt på to armatur, de er altså adskilt med hver sin ledning, det jeg lurer på er om jeg gjør noe feil. Jeg synes det er merkelig om begge armaturene har tatt kvelden (de er jo like gammle så det kan jo være en svakhet).

Hvordan feilsøker jeg? jeg lurer på om disse balastene er gåene, jeg regner med at det er disse som tenner lysrørene. Hvordan finner jeg ut om disse er deffekt, hvor skaffer jeg nye og hva koster eventuelt disse. Noen som har noen andre ideer om hva som er galt eller har eraring med disse lystoppene. Tror det er en effekline kjøpt i Moss ett eller annet sted for tipper +- ti år siden


Takker de som vil engasjere seg på forhånd.
Har du byttet tennerne? De koster nesten ingenting og kjøpes i dagligvarehandelen. Byttes samtidig med rørene.
De ser slik ut:


Ellers er de på Dahls i Moss flinke til å finne ut av slikt.

4 x 80w i 530 liter... Da skulle du ha nok lys for god plantevekst.
Mener jeg leste tidligere i en tråd at det ikke er tennere i T5?? Kanskje noen andre kan
Bekrefte dette?
PÅ elektroniske ballaster er det ikke tennere, og på alle T5 armaturer er det elektroniske ballaster.

Akvastabil sine paraboler er satt opp slik at begge rørene må være i orden for at de skal tenne. Enten må du bare prøve de nye rørene og forsøke bytte litt rundt på dem for å se om de tenner. En annen mulighet er å ta dem med til noen som har et 80 watts T5 armatur du vet virker.

Jeg har brukt å ta bort "tetteringene" som skrues fast etter at røret er satt på plass, slik at jeg enkelt kan snu litt på rørene slik at jeg er sikker på at det er kontakt.

Ellers har jeg hatt flere av disse parabolene jeg har hatt feil på. Dette da spesielt hvis de står uten lys, da jeg har hatt flere som har vært fylt med kondensvann. I tillegg brenner ballastene etter noen års bruk.
Hvor får du tak i nye balaster og hva koster de?

For å se om de er gåene hva gjør du da?
Det er ikke tennere i t5....


Kanskje det samme. Sjekk lysstoff rørene
g freeman
Det er ikke tennere i t5....


Ok. Greit å vite til neste gang jeg skal bytte rør på mitt nye t5 armatur. Da slipper jeg å lete....
Har endelig fått nye ballaster og nå er det endelig lys igjen.

Vil takke for utrolig bra service. Svarer raskt på mail, tar telefonen når en ringer, tilbydde telefonsuport om jeg trengte det under montering. Rett og slett kjempefornøyd med servicen.

Anbefales.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap