Nytt utvendig filter...

Hei. Har en 60 liter med et AM-Top AT-800 F innvendig filter. Dette filteret synes jeg ikke er helt optimalt. Det er fin gjennomstrømming en stund, men synes det fort blit dårlig sirkulasjon i vannet. Føler jeg på ta fra hverandre hele filteret og spyle det en gang i måneden. Er ikke det litt ofte??? (tar vare på filtermaterialet, så jeg ikke spyler bort filterbakteriene)

Foreløbig har vi bare masse snegler og planter, men vi skal få oss fisker når vi har flyttet inn i nytt hus til sommeren. Da må jeg ha et filter som er litt bedre. Har vært inne og tittet på noen mulige kandidater...
- Eheim Classic 2213
- Eheim Ecoo pro 130
- Tetratec Ex 400
- Fluval 105

Disse ligger i samme prisklasse, så det blir jo et spørsmål om kvalitet og brukervennlighet og ikke så mye på pris.

Er det noen som kan gi meg anbefaling på et utvendig filter som vil passe i mitt lille akvarium...
Eheim classic 2213
Jeg benytter Eheim Classic 2213 i tre stk 60 litere, de er da fylt opp ca 3/4 med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=250505+*+250510&t=temartic_e&userid=00QZga6B9JC1UyT5L4RozXP0Re6KRZEAdnt]Eheim Mech Pro[/URL] og i topp bruker jeg en blåsvamp som "finfilter for smuss.

Dette har fungert utmerket så langt i mine små malle lekskar hvor det til tider er rimelig høy belastning.

Filteret tar heller ikke særlig mye plass, jeg har alltid kjøpt med en ekstra slangebit da jeg synes den medfølgende slangen er litt i korteste laget når den deles i to.
RagnhildP
.... noen mulige kandidater... - Eheim Classic 2213 - Eheim Ecoo pro 130 - Tetratec Ex 400 - Fluval 105

Gå for Eheim. Det finnes akvarister som har 30 år gamle Eheim Classic filtere i drift ennå... det er kvalitet som holder!
Tror kanskje jeg hadde valgt Eheim Ecco Pro av de på listen din.
Takk for svar. Da har jeg notert meg at det er Eheim som gjelder på filtersiden. Blir nok en classic eller ecoo tenker jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap