Lys?

Hei.

Jeg har et 80 liter akvarium (antar det er Akvastabil, hvem vet), 60x36 i grunnflate. Det er ikke så lenge siden jeg startet opp akvariet igjen, det har vært tomt pga flytting m.m.

Saken er den at det armaturet jeg har til dette akvariet er et sånn gammeldags som en bare bruker vanlige pærer i, ikke lysrør (og som ligger oppå dekkglass). Ut i fra det jeg har hørt er ikke dette optimalt for planter eller fisk, og jeg har tenkt på å bytte det i et med lysrør (tenkte på det før det ble pakket bort også), men da jeg spurte i akvariebutikken virket det som jeg like gjerne kunne kjøpe en ny startpakke (med lys), ettersom det ble billigere enn å bare kjøpe et nytt armatur o.o

Har prøvd å se meg om på nettbutikkene, med det resultat at jeg nå er total-forvirret. T5, T8, watt, etc. *sukk* Jeg skjønner ikkeno...
Jeg vil helst ha noe som er enkelt og greit, ikke koster all verden (de pengene har vinger, jeg sverger) og som er bra for plantene (fiskene klarer seg alltid :P), og som ikke lyser opp hele huset i tillegg. Det gjør ikke noe om jeg fortsatt må ha dekkglass, det er jeg vant til, så lenge jeg slipper å leke snekker Andersen. Dessuten har jeg fisk som er truende til å prøve seg på et rømningsforsøk hvis lokket forsvinner.

Hvis det er like greit å beholde lyspærene, så er jeg åpen for den løsningen, altså Håper noen av dere er mer opplyst enn meg.
Inaktiv bruker
Her finner du armatur som passer. Tipper at de på 55-60cm passer best om du har Aquastabil med aluramme.
Tusen takk Stemmer det at jeg har alu ramme. Så Er vel 60 cm jeg må ha, men (og jeg er stadig like grønn):

Hvorfor dobbel og ikke enkel? Er det for lite lys med enkel?

Hvilke lysrør? Leste at biltema virker greit, mens det på Aquamanias ser ut til å være mange forskjellige typer (med kule navn). Jeg så den artikkelen om lys of planter, men jeg må ærlig innrømme jeg ikke helt skjønner den. De armaturene på 60 cm, ser ut til å være på 15W, og det reduserer jo utvalget en del.

Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap