Problemer med akvarielys

For en måneds tid siden kjøpte jeg et 70 liters akvarium med innebygget pumpe og lys. Etter 14 dager sluttet pumpen å virke og jeg løp dermed til nærmeste butikk og kjøpte en ny vanlig innvendig pumpe. Da jeg var bortreist forrige helg kom jeg hjem igjen til mørkt akvarium. Jeg skrudde utav pæren og registrerte at denne var svart i enden. Deretter tok jeg den og pumpen med tilbake til butikken. Det skal jo tross alt virke mer enn noen uker. I butikken fikk jeg ny både pumpe og pære.
Det rare var at heller ikke den nye pæren vil virke i akvariet. Jeg har prøvd med en vanlig pære og denne virker. Har nå midlertidig satt inn en sparepære som også virker. Akvariepæren er prøvd i lampetten på veggen og der virker den. Men altså ikke i akvariet. Er det noen som har vært ute for dette? Ringte til butikken og fikk beskjed at de ikke kunne gjøre noe men at jeg kan ringe tilbake kommende uke for da er innehaver tilbake og kan kanskje svare meg på hva som er galt. Akvariepæren er med vanlig stor sokkel og ser ut som en lang sparepære. Den er beregnet for akvarier og er 20W.
Dette må da være en ren skjær reklamasjonssak? Man kan jo ikke selge akvarium med lys som ikke lyser, og filterpumper skal virke i mer enn to uker. Punktum. Så hvorvidt innehaver er på plass eller ikke spiller ingen som helst rolle, du har jo ikke fått et produkt som fungerer! Selv ville jeg vel tatt med meg hele greia ned og bedt dem finne på noe lurt...
hva er produsenten på pumpa og pæra? vilken volt er den beregnet på? noen land bruker 110 volt å vi har 230 volt i kontakten.
Pæren er riktig og lyste fint i vegglampen min da jeg prøvde den der. Jeg måtte prøve den enda en gang i akvariet for å være helt sikker. Etter å ha vridd den ca 1/4 tørn lengre enn jeg normalt ville gjort kom lyset plutselig på. Nå har akvariet stått med en lampe på utsiden i over en uke og halvparten av plantene mine har råtnet/dødd. "Jippi!" Men jeg vet til neste gang at hvis noe ikke går er det bare å ta litt ekstra i... selv om erfaringen da sier at ting faktisk blir ødelagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap