Det beste filteret ???

Hva er folks beste erfaringer innenfor filtrering?
Begynner å bli forskynt av partikler og dårlige produkter...
Vel, Jeg har jo ett Eheim Ecco 300, det fjærner ikke partikler.
Får de ikke vekk. Jeg tror at det er en dårlig konstruksjon som gjør at ufiltrert vann siver igjennom.

Kan jo være en annen grunn, men ser ikke hva det kan være.
Hvor stort kar har du, hvor mye fisk, og hva har du inni Eccoen?
Jo nå skal du høre...

190L hjørne

Fin sand i bunnen

7 små fisk

Grov blåfiltermatte først, så tre kurver med biokuler og til slutt fin blåfitermatte.
(Eheim Ecco 300, 750L/t )
Dag
JGrov blåfiltermatte først, så tre kurver med biokuler og til slutt fin blåfitermatte. (Eheim Ecco 300, 750L/t )

Det gir ikke mye mekanisk filtrering, nei.

Få tak i noe filtervatt. Gjerne i "flak" som passer til filteret ditt. Mulig denne vil passe?

De fleste regner Eheim og Fluval som blant de aller beste filterprodusentene. Det er også noen som mener at Eheim er det eneste som er brukbart, men noen har jo lett for å henge seg opp i merker og bli "fanboy" da. Eheim er helt klart bra, men jeg har også andre filtre som fungerer akkurat som de skal.

Filterkapasitet er imidlertid vel så viktig i mine øyne. Ecco 300 (2036) er oppgitt å passe til akvarier på 160-300 liter, så da burde det jo holde til ditt 190l-kar, men det ville nok ikke skade å øke filterkapasiteten uansett. Jeg liker å overdimensjonere filtrene mine kraftig. Ikke bare bedrer det nattesøvnen en smule, det sparer meg for litt arbeid også.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap