Ny juwel pump 1500l/t bråker, tips?

Pumpa i 190L kapitulerte, så jeg fikk raskt tak i en ny, maken. Den forrige var litt vaskelig å få til å gå etter filterbytter og jeg oppdaget etterpå at det manglet en pakning som gjorde at det ikke satt skikkelig.Når den gikk var den lydsvak og effektiv. Det nye har denne pakningen og sitter som støpt, men den pumper dårligere og bråker noe vannvittig, nesten litt skrapende lyd.Jeg orker egentlig ikke ha den på sånn som den bråker.

Noen som kan forlklare meg om det er noe jeg må gjre med pumpa før oppstart eller om det er en annen forklaring på at den ikke virker som den skal? Vi ar forsøkt å "fiske" nedi filterboksen slik at det ikke skal være noen elementer der som ikke skulle vært der... kan vi ha oversett noe, eller er rett og slett ikke pumpa i orden?
Er det altså et pumpehode til et Juwel innvendig filter, dette?

Kan det være at pumpa trekker inn luft noe sted?
Ja, stemmer. Hm, vet ikke....hvordan finner jeg ut det, og er det evt en monteringsfeil fra min side eller en produksjonsfeil på selve apparatet tror du?

tok ut pumpen-igjen, og tok underdeler fra hverandre, satte det sammen og satte pumpa på plass, men det bråker... lurer på pm jeg skal holde pumpa under vann og starte den utenfor filterboksen for å se om det går, eller vil ikke det fungere?
Prøv det. Holder du pumpa helt under vann, kan du jo være sikker på at den ikke drar inn luft.

Bare pass på at den ikke drar inn fisk heller da.
Litt usikker på hva du mener jeg nå. Vann-nivået i karet er høyt over pumpa så det skal ikke være luft i pumpehuset/boksen. Men jeg kan jo holde pumpehodet utenfor boksen under vann uansett, for å teste om lyden forsvinner. Jeg føler kanskje jeg er like langt dersom den er bra utenfor, for jeg vet ikke hva jeg skal gjøre dersom lyden bare kommer når den står riktig i boksen... :s
Jeg justerte utblåsingen litt og det virker som det er grei fart i den forsåvidt, men raklingen pumpen lager høres ikke bra ut....
Ok, jeg trodde den kanskje sto delvis over vann.

Er alle delene inni på plass? Hvis du sammenligner med det gamle pumpehodet, ser alt riktig ut?
Plussmedlem
Hvis pumpa ikke lager lyd utenfor filterhuset så er problemet vibrasjoner (plastikk mot plastikk, plastikk mot glass) når du setter den på plass.
Har du forsøkt å holde hånda på filterhuset eller pumpa når den er montert? Om du altså hører noen forskjell på lyden?
Loomis
Hvis pumpa ikke lager lyd utenfor filterhuset så er problemet vibrasjoner (plastikk mot plastikk, plastikk mot glass) når du setter den på plass. Har du forsøkt å holde hånda på filterhuset eller pumpa når den er montert? Om du altså hører noen forskjell på lyden?


Ja det utgjør ingen forskjell å holde den i ro med en hånd/finger. Jeg tok også ut varmekolben fra boksen for det hørtes ut som om det var den, men det har heller ingen ting å si. Jeg skal prøve å ta pumpa oppi akvariet i ettermiddag, bør vel tre en strømpe over så ikke fiskene blir med rundt.... eller kanskje jeg skal putte den i ei bøtte for sikkerhets skyld
Bøtte er sikkert bedre. Du får eventuelt reklamere på den og prøve å få en ny. Er den kjøpt i butikk kan du kanskje til og med be om å få teste pumpa i en bøtte før du tar den med deg?
Ja, jeg skal teste den i ei bøtte etterpå, og evt høre med forhandleren hva jeg bør gjøre. Tusen takk for tipsene alle sammen, jeg noterer resultatet her tilslutt
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap