14 årgammelt akvastabil

Heisann, Er det noen som har betenkeligheter med å kjøpe et 14år gammelt akvastabil 540 kar? Blir glasset svakere eller er det kun silikonen som bør byttes?
Inaktiv bruker
Jeg har et akvastabil som er 20 år gammelt. Det har stått i en garasje i 12 år. Ingen lekkasjer, enda... ;D Vært igang i en måne nå.
Det skal ikke være noe problem det. Akvastabil skal jo være akvarienes rolls royce. Fyll det opp og test om det lekker før du har i Stein sand osv. La det stå på noe så du ser om det er lekk. Mørkt håndkle eller noe. Også la det stå noen døgn.
Inaktiv bruker
Lyseblått håndkle, for da får du mørke flekker der det eventuelt lekker.
Hvis akvariet har stått i vater da det var vann i det, så er det neppe noe problem.
Jeg har litt betenkeligheter med å teste om karet ikke lekker kun ved å ha vann i det, for jeg har opplevd et kar hvor silikonen begynte å lekke etter en måned fordi jeg var borti med den magnetiske algeskrapa.

Dette var riktignok et lite kar, så er sikkert endel forskjell på kvalitetet på silikoneringen i et 540 liter.

Selv har jeg et 260 liters kar som gir meg dårlig samvittighet fordi det ikke ble vatret da jeg satte det opp for et halvt år siden.
Jeg tenker stadig vekk at jeg må tømme det og vatre opp, men det var det med tiden.

Heldigvis er står det på badet :o)
Har et mere enn 30 år gammelt akvastabil, som har vert flyttet å flyttet, fyltt opp å tømt. Har aldrig vert noe problem. Sto på et tidspunkt tomt i en garasje i flere år.
Mvh. Roland dreinø
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap