Varmekabler eller ikke?

Hei!

Nå har jeg endelig bestemt meg for å bytte ut 110 literen med en 160 liter til mine 9 stk L046.
Så da er ny utvendig E-heim pumpe bestilt + 2 maxijet MJ 1000 sirkulaskjonspumper.
Lurer på om jeg mulig må ha 1 eller 2 maxijet til?

Men; det store spørsmålet er om jeg skal ha varmekabler i karet eller ikke?
Hva er fordelen og hva er bakdelen?
Bruker man varmekabler kun til sand?
Kanskje man ikke bruker varmekabler i så små kar?

Tusen takk for alle svar

Mvh Veronica
Plussmedlem
Varmekabler eller varmekolbe? L46 er en ganske varmekjær art, så de vil ha det endel varmere enn vanlig romtemperatur....
Nei, det er ikke det som er spørsmålet. Varmekoble skal jeg ha, for all del.
Det jeg spørr om er; Hva er fordelen og bakdelen med å ha varmekabler i akvariet?
Hvorfor er det noen som velger å ha varmekabler i akvarie sitt?

Jeg spørr bare for å få info, og hvordan jeg evt. kan gjøre det bedre for fiskene.
Varmekablar i akvarium blir brukt for å skape tilstrekkeleg sirkulasjon i bunnsubstratet samt for å få betre temperatur for planterøtene. Det er i hovedsak to teorier: Ein teori som seier dette er bra for planter og ein teori som seier at det ikkje har noko å sei

Har ikkje sett info som tilseier at varmekablar kan vera til ulempe (bakdel) med unntak av at dei bruker elektrisitet og dessuten krev ein ekstra ledning ned i akvariet. Klart at dersom varmekablane slutter å funke så har du jo ein fin jobb framfor deg.

Dersom du søker på "varmekabler" i forumet så vil du finne eindel diskusjonar som går på akkurat dette samt teknisk info om korleis varmekablar faktisk funker i akvariet.
Tusen takk for svar
Planter skal det ikke være i dette karet.
Så det er vel kun for bedre sirkulasjon i bunnen da isåfall.
Så det er vel egentlig ikke så veldig mye fordeler med å ha varmekabler i karet..
Hvis det ikke det var noen flere fordeler så er det vel lite vits..?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap